Sykepleiers rolle i reduksjon av stress hos barn på sykehus gjennom kommunikasjon og lek
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2016-10-17Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvordan kan sykepleier redusere stress hos barn innlagt på sykehus gjennom kommunikasjon og lek?
Metode
Dette er en litteraturstudie hvor både teoretisk-, forsknings-, og erfaringsbasert kunnskap er blitt brukt. Kunnskapen er hentet fra både primær- og sekundærkilder.
Teoretisk perspektiv
Besvarelsen har bakgrunn i sykepleieteoretiker Kari Martinsens omsorgsfilosofi og Jean Piaget sin utviklingsteori. I teoridelen skriver jeg om barns opplevelser og reaksjoner av å bli innlagt/være innlagt på sykehus, barn og stress, kommunikasjon med barn på sykehus og lek, samt hvordan lek blir integrert på sykehus.
Drøfting
I drøftingsdelen tar jeg utgangspunkt i å svare på problemstillingen. Jeg kommer med konkrete eksempler/forslag på stressreduserende tiltak. I tillegg kommer det frem flere innspill til hvordan kommunikasjon og lek kan bidra til å redusere stress hos barn innlagt på sykehus.
Konklusjon
Kommunikasjon og lek kan i aller høyeste grad bidra til å redusere stress hos barn innlagt på sykehus. Kommunikasjonen må være på barnets nivå. Dersom sykepleier på en god måte integrerer lek i sin kommunikasjon med barnet, vil dette være en god måte å redusere stress på.
Nøkkelord: Barn, stress, kommunikasjon og lek