dc.contributor.author | Hansen, Tina Charlotte Oldebråten | |
dc.date.accessioned | 2016-10-17T12:09:03Z | |
dc.date.available | 2016-10-17T12:09:03Z | |
dc.date.issued | 2016-10-17 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2415542 | |
dc.description.abstract | Problemstilling
Hvordan kan sykepleier redusere stress hos barn innlagt på sykehus gjennom kommunikasjon og lek?
Metode
Dette er en litteraturstudie hvor både teoretisk-, forsknings-, og erfaringsbasert kunnskap er blitt brukt. Kunnskapen er hentet fra både primær- og sekundærkilder.
Teoretisk perspektiv
Besvarelsen har bakgrunn i sykepleieteoretiker Kari Martinsens omsorgsfilosofi og Jean Piaget sin utviklingsteori. I teoridelen skriver jeg om barns opplevelser og reaksjoner av å bli innlagt/være innlagt på sykehus, barn og stress, kommunikasjon med barn på sykehus og lek, samt hvordan lek blir integrert på sykehus.
Drøfting
I drøftingsdelen tar jeg utgangspunkt i å svare på problemstillingen. Jeg kommer med konkrete eksempler/forslag på stressreduserende tiltak. I tillegg kommer det frem flere innspill til hvordan kommunikasjon og lek kan bidra til å redusere stress hos barn innlagt på sykehus.
Konklusjon
Kommunikasjon og lek kan i aller høyeste grad bidra til å redusere stress hos barn innlagt på sykehus. Kommunikasjonen må være på barnets nivå. Dersom sykepleier på en god måte integrerer lek i sin kommunikasjon med barnet, vil dette være en god måte å redusere stress på.
Nøkkelord: Barn, stress, kommunikasjon og lek | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.subject | Barnesykepleie | nb_NO |
dc.subject | Sykepleier-pasient-relasjoner | nb_NO |
dc.title | Sykepleiers rolle i reduksjon av stress hos barn på sykehus gjennom kommunikasjon og lek | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 30 | nb_NO |
cristin.fulltext | | |