Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKringerud, Helene Alexandra
dc.date.accessioned2017-09-06T13:43:16Z
dc.date.available2017-09-06T13:43:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453413
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleier veilede til livsstilsendring hos pasienter med diabetes type 2?» Metode I denne litterære oppgaven er det anvendt sykepleiefaglig litteratur, annen relevant faglitteratur samt fag- og forskningsartikler. Fag- og forskningsartiklene er funnet fra databasene Cinahl og PubMed. Teoretisk perspektiv I oppgaven er det anvendt sykdomslære om diabetes type 2, livsstilsendring i forbindelse med behandling av sykdommen, teori om sykepleieveiledning, kommunikasjonsteknikker, motiverende intervju og empowerment. Drøfting Her drøftes teorien som har kommet frem i lys av problemstillingen. Teorien har belyst at sykepleieren må være empatisk i møte med pasienten og utforske årsakene til endringsmotstand i forbindelse med livsstilsendring. Teorien har også belyst viktigheten av kunnskap diabetes type 2, sykepleieveiledning, kommunikasjonsteknikker og motiverende intervju, samt punkter til endringsprosessen. Konklusjon Sykepleieren kan veilede til livsstilsendring ved å ha kunnskap om den bakenforliggende sykdommen, endringsprosessen og inneha kommunikasjonsferdigheter i tråd med sykepleieveiledning og motiverende intervju.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectType 2-diabetesnb_NO
dc.subjectKommunikasjonnb_NO
dc.subjectSykepleier-pasient-relasjonernb_NO
dc.titleHvordan kan sykepleier veilede til livsstilsendring hos pasienter med diabetes type 2?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)