dc.contributor.author | Austenå, Mona | |
dc.contributor.author | Høybakk, Jofrid Berit | |
dc.contributor.author | Nyhagen, Ragnhild | |
dc.contributor.author | Sjøberg, Mons | |
dc.contributor.author | Sørensen, Anne Lene | |
dc.contributor.author | Heggdal, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2020-10-22T13:17:42Z | |
dc.date.available | 2020-10-22T13:17:42Z | |
dc.date.created | 2019-11-28T10:25:01Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Nordisk sygeplejeforskning. 2019, 9 (4), 299-312. | en_US |
dc.identifier.issn | 1892-2678 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2684572 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Studenter i spesialisering i intensivsykepleie trenger å utvikle kompetanse i å vurdere, analysere og håndtere akutte og kritiske situasjoner i klinikken. Refleksjon underveis og i etterkant av komplekse pasientsituasjoner er viktig for å forstå sammenhenger og utvikle dypere innsikt. Det er behov for å styrke kvaliteten på veilederkompetansen i praksisstudier i denne sammenheng. Hensikt: Å studere hvordan veilederkompetanse i intensivsykepleie-praksis kan styrkes gjennom utvikling av et opplærings- og oppfølgingsprogram. Metode: Praksisfelt og høgskole gjennomførte et aksjonsforskningsprosjekt over to år. Seks intensivsykepleiere som hadde 2–16 års erfaring som intensivsykepleiere deltok i studien. Deltagerne fikk tilbud om å gjennomføre et studium i klinisk veiledning ved høgskolen og deltagelse i veiledningsgrupper med andre veiledere samt deltagelse i refleksjonsgrupper sammen med studentene. Datamateriale ble samlet inn i fem fokusgruppeintervju med praksisveilederne og gjennom feltnotater fra gruppesamlingene. Kvalitativ innholdsanalyse ble gjennomført. Resultater: Intensivpasienter med komplekse tilstander representerte krevende og gode læresituasjoner for studentene. Utfordringen var å finne tid og rom for veiledning i en hektisk og uforutsigbar hverdag i klinikken. Deltagerne ønsket å tilpasse veiledningen til studenten og den kliniske situasjonen. Gjennom prosjektet lærte de å stille gode spørsmål til studentene, skape undring og unngå å gi umiddelbare svar. Deltagerne fikk erfaringer med nye veiledningsmetoder og rapporterte stor nytte av å delta i veilednings- og refleksjonsgruppene, hvor de kunne reflektere over erfaringer, dele ny kunnskap og kritisk vurdere gjeldende praksis. Konklusjon: Et tydeligere og tettere samarbeid mellom høgskole og praksis er en forutsetning for å lykkes med kompetanseheving innen praksisveiledning. Et kompetansehevende program for praksisveiledere skapte motivasjon og bidro til å styrke kvaliteten på veiledning av intensivstudenter i praksis. Betydningen av fleksibel, nyansert og tilpasset veiledning til studenten og klinisk situasjon ble fremhevet for å sikre progresjon i studieløpet. Veilederne ønsket å fortsette å utvikle sin veilederkompetanse etter prosjektslutt. Nøkkelord: aksjonsforskning, intensivsykepleie, klinisk veiledning, pedagogikk, veilederkompetanse | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.subject | Klinisk veiledning | nb_no |
dc.subject | Intensivsykepleie | nb_no |
dc.title | Styrking av veileders kompetanse i utdanning av intensivsykepleiere - et aksjonsforskningsprosjekt | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 299-312 | en_US |
dc.source.volume | 9 | en_US |
dc.source.journal | Nordisk sygeplejeforskning | en_US |
dc.source.issue | 4 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1892-2686-2019-04-07 | |
dc.identifier.cristin | 1753568 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | postprint | |
cristin.qualitycode | 1 | |