dc.contributor.author | Mortensen, Michael | |
dc.contributor.author | Karlsen, Marte-Marie Wallander | |
dc.contributor.author | Hovde, Haakon | |
dc.contributor.author | Lykke, Paula | |
dc.contributor.author | Mathisen, Lars | |
dc.date.accessioned | 2021-04-07T07:46:11Z | |
dc.date.available | 2021-04-07T07:46:11Z | |
dc.date.created | 2020-06-07T16:06:56Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing. 2020, (2), 5-15. | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-9707 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2736495 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Studenters erfaringer og tilfredshet med studieprogram er parametere som kan brukes til å måle studiekvalitet. Denne studien er den første landsdekkende tverrsnittsundersøkelsen for studenter i intensivsykepleie som kartlegger studentenes tilfredshet. Mangelen på intensivsykepleiere i Norge understreker betydningen av systematisk innsats for å utnytte utdanningskapasiteten og bevare og fremme god studiekvalitet. Hensikt: Hensikten med studien var å kartlegge intensivsykepleiestudentenes tilfredshet med og opplevelse av intensivsykepleiestudiet i en landsdekkende spørreundersøkelse. Metode: Studien er en deskriptiv tverrsnittstudie med spørreskjema. Vi kartla demografiske data, erfaringer med studiet ved hjelp av skjemaet Erfaringer med studiet 26 (EMS26), mulighet for veiledning i praksisstudiene, samt motivasjon for studiet. Et åpent spørsmål ga studentene mulighet til å gi utfyllende informasjon om sin studiesituasjon. Det ble gjort deskriptive analyser og innholdsanalyse av fritekstkommentarer. Resultat: Det var en svarprosent på 35.3 (n=152). Studentene ble bedt om å svare på påstander på en Likertskala fra 1 til 5 (1=svært uenig og 5=svært enig). Respondentene oppga høy arbeidsbyrde i utdanningen, dette ble bekreftet både i svarene på EMS26 (gjennomsnitt på 2.3 og standard avvik (SA) 0.53) og i fritekstkommentarene fra studentene. Studentene oppga videre å være tilfreds med de faglige utfordringene de møter i praksisstudiene (gjennomsnitt 4.1 og SA 0.99). Studentenes gjennomsnittsskår på EMS26 var 3,1 (SA 0.40). Konklusjon: Studien viser at studentene er godt tilfreds med praksisstudiene. Samtidig rapporterer de om varierende veiledningsmuligheter i praksisstudiene. Intensivsykepleierstudentene oppgir å være mest fornøyd med dimensjonene vurderingsformer og generelle ferdigheter. De er minst fornøyde med dimensjonene som omhandler arbeidsbyrden og studentautonomi. Studentenes erfaringer er nyttige i videreutviklingen av studieprogrammene og gir et øyeblikksbilde av situasjonen nasjonalt. Resultatene har nytteverdi for sammenligning over tid. EMS26 er også nyttig for kartlegging av tilfredshet i utdanning innenfor andre sykepleiespesialiteter. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://www.alnsf.no/images/dokumenter/inspira/2020/inspira_2020_2.pdf | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Intensivsykepleie | en_US |
dc.subject | Sykepleiestudenter | en_US |
dc.title | Norske intensivsykepleiestudenters tilfredshet med og opplevelse av intensivsykepleiestudiet. En tverrsnittstudie. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 5-15 | en_US |
dc.source.journal | Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1814226 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |