Vi er to om sykdommen din
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling:
«På hvilken måte kan sykepleier på en sengepost ivareta behovet for informasjon hos partner til pasienter som har gjennomgått et akutt hjerteinfarkt.»
Teoretisk perspektiv:
Oppgavens teoretiske grunnlag er knyttet til hjerteinfarkt, pårørendes rolle og sykepleierens pedagogiske funksjon. Den didaktiske relasjonsmodellen presenteres som et verktøy sykepleiere kan benytte ved informasjon til pårørende. Teorien vil til slutt se på relevante juridiske og etiske hensyn.
Metode:
Dette er en litterær oppgave, hvor faglitteratur og fire forskningsartikler skal belyse oppgavens problemstilling. Forskningsartiklene er fra databasene CINAHL og Svemed+ hvor relevante søkeord har blitt benyttet, som «Myocardial Infarction, «Spouses», «Information needs» og «Support, Psychososial»
Drøfting:
Informasjon avhenger av partnerens rolle til pasienten og det rettslige grunnlaget, som
er styrende for sykepleieres videreformidling. Sykepleier må være godt kjent med hva pasienten tillater av informasjon. Funn viser at partnere har sterke emosjonelle reaksjoner etter et hjerteinfarkt, som kan redusere mottakeligheten for informasjon. Sykepleier bør ha forståelse og kunnskap om stress og krisemestring ved akutt sykdom. Videre opplevde partnerne ufullstendig eller ingen form for informasjon under sykehusoppholdet, selv om sykepleierne mente de hadde informert. Sykepleier bør tilrettelegge for samtalens omgivelser og rammer, da dette er betydningsfullt for hvordan partneren mottar og opplever informasjonen.
Konklusjon
For å ivareta partnerens informasjonsbehov bør sykepleier identifisere hvilken kunnskap den enkelte trenger. En måte å gjøre dette på er at sykepleier utvikler en relasjon til partner gjennom aktiv lytting. Sykepleier må inneha en interessert, utforskende og informasjons- givende holdning, og ta hensyn til situasjonen som partneren befinner seg i. Ønsket er at partner kan fortelle med egne ord hva som er viktig for akkurat han/henne. Når sykepleier får innsikt i hva vedkommende trenger av informasjon, bør innholdet tilpasses individuelt slik at det imøtekommer partnerens informasjonsbehov.