Hvilke sykepleietiltak kan øke mestring hos KOLS-pasienter med angst og depresjon?
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Innledning: I denne delen av oppgaven presenteres bakgrunn for valg av tema og sykepleiefaglig relevans for vår problemstilling. Deretter vil vi avgrense og presisere problemstillingen, samt presentere målgruppe og kontekst. Til slutt legger vi frem begrepsavklaring på nøkkelbegreper i litteraturstudien.
Metode: Denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie som bygger på resultater fra fire forskningsartikler og annen eksisterende forsknings- og faglitteratur som belyser vår problemstilling. De fire forskningsartiklene har blitt funnet gjennom ulike søkeord i databasene CINAHL og PubMed.
Resultat: Resultatene av forskningsartiklene presenteres i en matrise. Deretter presenteres en samlet syntese av hovedresultatene i forskningsartiklene, med ulike elementer som påvirker mestring og KOLS-pasientens angst og depresjon. Elementer som blir presentert er blant annet helsekompetanse,‘opplevelse av sammenheng’, resiliens og sosial støtte.
Diskusjon: Det teoretiske grunnlaget blir drøftet opp mot resultatene i forskningsartiklene samt annen fag- og forskningslitteratur. Det belyses flere faktorer som påvirker angst og depresjon hos KOLS-pasienten og hvilke sykepleietiltak som styrker pasientens forutsetninger for mestring. Vi diskuterer først hvordan det kan oppleves å leve med KOLS og sykdommens relasjon med angst og depresjon. Deretter ser vi på begrepet mestring i lys av forskningsutvalget og Lazarus og Folkmans mestringsteori. Videre ser vi nærmere på sykepleietiltak som kan fremme mestring, samt hvilke rammebetingelser og barrierer som kan hemme sykepleieutøvelsen. Til slutt trekkes undervisning og helsekompetanse inn som påvirkende faktor på KOLS-pasientens angst, depresjon og mestring.