Forståelse av seksuell funksjon: Sykepleiers helsefremmende funksjon i møte med livmorhalskreft
Bachelor thesis
Submitted version
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3114758Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Innledning:
Oppgaven tematiserer faktorer som kan fremme seksuell funksjon hos pasienter som gjennomgår stråleterapi i behandling av livmorhalskreft. Ved bestråling av nedre bekken er det høy risiko for å skade omkringliggende vev. Dette kan resultere i langvarige bivirkninger som påvirker den seksuelle funksjonen. Oppgavens problemstilling er: hvilke faktorer kan fremme seksuell funksjon hos pasienter som gjennomgår stråleterapi i behandling av livmorhalskreft?
Metode:
Oppgaven er en generell litteraturstudie, og benytter da allerede eksisterende forskningslitteratur for å besvare problemstillingen. For å finne artikler er det gjennomført et strukturert litteratursøk i databasen CINAHL med søkeordene: «Cervical cancer», «Sexual function», «Sexual dysfunction», «Intervention» og «Healthcare».
Resultat:
For å besvare problemstillingen er det anvendt fire artikler. Funn fra disse viser at det er tre gjengående faktorer som kan fremme seksuell funksjon hos pasienter som gjennomgår stråleterapi i behandling av livmorhalskreft: Sykepleiers forståelse av seksuell funksjon, pasientens forståelse av seksuell funksjon og partners forståelse av pasientens seksuelle funksjon.
Diskusjon:
Faktorene som avdekkes i de aktuelle artiklene diskuteres opp mot eksisterende fag- og forskningslitteratur, aktuelt lovverk og etiske verdier. Sykepleier forståelse av seksuell funksjon legger grunnlaget for sykepleiers helsefremmende funksjon, i lys av empowerment, og er en forutsetning for pasient og partners forståelse. Pasientens forståelse av seksuell funksjon legger grunnlaget for pasientens evne til å fremme egen seksuell funksjon. Partners forståelse fremstår som en betydelig faktor da forståelse er en forutsetning for å gi tilstrekkelig støtte til pasienten. Metodediskusjon er inkludert, og innebærer vurdering av litteraturstudie som metode, søkeprosessen og inkludering av artikler, samt styrker og svakheter ved disse.