Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Kirsti Lauvli
dc.contributor.authorStrøm, Anita
dc.contributor.authorKorneliussen, Kari
dc.contributor.authorFagermoen, May Solveig
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2016-10-07T11:49:53Z
dc.date.available2016-10-07T11:49:53Z
dc.date.issued2016-07-05
dc.identifier.citationAndersen, K. L., Strøm, A., Fagermoen, M. S. & Korneliussen, K. (2016). Pårørende til hjemmeboende med hjertesvikt: "medarbeidere" i ukjent tjenesteterreng. Sykepleien Forskning, 11(2), 158-165. doi:http://dx.doi.org10.4220/Sykepleienf.2016.57818nb_NO
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2413475
dc.description.abstractBakgrunn: Pårørendes støtte har betydning for hvordan hjemmeboende personer som har hjertesvikt, mestrer sykdommen og hverdagen. Støtte fra pårørende kan også påvirke utfallet av sykdommen og redusere sykehusinnleggelser. Den sentrale rollen som pårørende er tiltenkt i fremtidens helse- og omsorgstjeneste, gjør det nødvendig for ansatte å ha kunnskap om pårørendes erfaringer og behov. Hensikt: Å få kunnskap om hvilke erfaringer og oppfatninger pårørende til hjemmeboende med hjertesvikt har når det gjelder behov for kunnskap, støtte og samarbeid med helsepersonell. Metode: Studien har et utforskende design med individuelle intervjuer av 19 pårørende, som ble rekruttert via hjertesviktpoliklinikker og hjemmesykepleien. Vi transkriberte intervjuene og gjennomførte strukturell innholdsanalyse – først av det enkelte intervju og deretter på tvers av alle. Hovedresultat: Tre hovedtemaer ble avdekket: Pårørende involverte seg i sykdomssituasjonen og var ansvarsvillige og vitebegjærlige. Pårørende erfarte uklare an-svarsforhold og manglende informasjonsflyt. Tilgjengelige og kompetente støttespillere i helsetjenesten var betydningsfullt. Konklusjon: For at pårørende skal kunne være en ressurs slik de selv ønsker og som de er tiltenkt, må de få relevant informasjon og involveres som sentrale samarbeidspartnere. Økt satsing på samhandling og kompetanseutvikling i kommunehelsetjenesten har potensial i seg til å bedre situasjonen for hjertesviktpasienter og deres pårørende.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSykepleiennb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectHjemmesykepleienb_NO
dc.subjectFamilienb_NO
dc.subjectHjerte-kar-systemetnb_NO
dc.titlePårørende til hjemmeboende med hjertesvikt: "medarbeidere" i ukjent tjenesteterrengnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumber158-165nb_NO
dc.source.volume11nb_NO
dc.source.journalSykepleien Forskningnb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2016.57818
dc.identifier.cristin1363347
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal