dc.description.abstract | Problemstilling: Hvordan kan sykepleieren i spesialisthelsetjenesten, gjennom sin
undervisende- og veiledende funksjon, ivareta MRSA-isolerte pasienters behov for informasjon
og veiledning?
Metode: Metoden benyttet i oppgaven kalles litterær oppgave. Den er basert på pensum, artikler
og eksisterende teori som er med på å besvare, problematisere og belyse valgt problemstilling.
Teoretisk rammeverk: Her beskrives sykepleierens undervisende- og veiledende funksjon og
den didaktiske relasjonsmodellen. Undervisning og veiledning til MRSA-isolerte i
spesialisthelsetjenesten forklares nærmere. Delen inneholder relevant sykepleierteori om
MRSA og selve isolasjonstiltaket, lovverk, dokumentasjon, relasjon og tverrfaglig samarbeid, i
tillegg til teori om krisereaksjon som følge av MRSA-infeksjon.
Drøfting: Pasient- og sykepleiererfarte problemstillinger hentet sykehushverdagen er trukket
inn i drøftingen, for å belyse relevante aspekter ved sykepleierfunksjonen, satt i sammenheng
med isolering av pasienter med MRSA-infeksjon. Funksjonsområdet er omfattende og
forutsetter blant annet kunnskaper, både om MRSA-prosedyrer, men også om hvordan MRSA
påvirker pasientens evne til å motta informasjon og veiledning. Isolasjonstiltaket medfører ofte
utfordringer, blant annet krisereaksjoner. Sykepleieren må tilpasse informasjon og veiledning
etter slike forutsetninger. Pårørende er støttespillere gjennom perioden, det må tilrettelegges
slik at disse ikke trekker seg unna og unngår besøk. Utøvelsen av undervisning og veiledning
underdokumentert, på tross av at dette er en viktig del av funksjonsområdet blant annet for å
sikre kontinuitet og oversikt.
Konklusjon: Sykepleieren kan gjennom sin undervisende- og veiledende funksjon tilrettelegge
for at isolasjonsperioden blir best mulig for pasienten, ved å skape trygge rammer med fokus på
kunnskap, forutsigbarhet og mestring. Oppgaven belyser også ulike aspekter og elementer som
er forutsetninger for å kunne sikre at pasientens behov for informasjon og veiledning ivaretas.
Nøkkelord: undervisning, veiledning, MRSA, isolasjon, spesialisthelsetjenesten | nb_NO |