Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMostue, Hans Magnus
dc.date.accessioned2016-10-12T07:57:26Z
dc.date.available2016-10-12T07:57:26Z
dc.date.issued2016-10-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414396
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan sykepleieren i spesialisthelsetjenesten, gjennom sin undervisende- og veiledende funksjon, ivareta MRSA-isolerte pasienters behov for informasjon og veiledning? Metode: Metoden benyttet i oppgaven kalles litterær oppgave. Den er basert på pensum, artikler og eksisterende teori som er med på å besvare, problematisere og belyse valgt problemstilling. Teoretisk rammeverk: Her beskrives sykepleierens undervisende- og veiledende funksjon og den didaktiske relasjonsmodellen. Undervisning og veiledning til MRSA-isolerte i spesialisthelsetjenesten forklares nærmere. Delen inneholder relevant sykepleierteori om MRSA og selve isolasjonstiltaket, lovverk, dokumentasjon, relasjon og tverrfaglig samarbeid, i tillegg til teori om krisereaksjon som følge av MRSA-infeksjon. Drøfting: Pasient- og sykepleiererfarte problemstillinger hentet sykehushverdagen er trukket inn i drøftingen, for å belyse relevante aspekter ved sykepleierfunksjonen, satt i sammenheng med isolering av pasienter med MRSA-infeksjon. Funksjonsområdet er omfattende og forutsetter blant annet kunnskaper, både om MRSA-prosedyrer, men også om hvordan MRSA påvirker pasientens evne til å motta informasjon og veiledning. Isolasjonstiltaket medfører ofte utfordringer, blant annet krisereaksjoner. Sykepleieren må tilpasse informasjon og veiledning etter slike forutsetninger. Pårørende er støttespillere gjennom perioden, det må tilrettelegges slik at disse ikke trekker seg unna og unngår besøk. Utøvelsen av undervisning og veiledning underdokumentert, på tross av at dette er en viktig del av funksjonsområdet blant annet for å sikre kontinuitet og oversikt. Konklusjon: Sykepleieren kan gjennom sin undervisende- og veiledende funksjon tilrettelegge for at isolasjonsperioden blir best mulig for pasienten, ved å skape trygge rammer med fokus på kunnskap, forutsigbarhet og mestring. Oppgaven belyser også ulike aspekter og elementer som er forutsetninger for å kunne sikre at pasientens behov for informasjon og veiledning ivaretas. Nøkkelord: undervisning, veiledning, MRSA, isolasjon, spesialisthelsetjenestennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectSpesialisthelsetjenestenb_NO
dc.subjectInfeksjonskontrollnb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.titleHvordan kan sykepleieren i spesialisthelsetjenesten, gjennom sin undervisende- og veiledende funksjon, ivareta MRSA-isolerte pasienters behov for informasjon og veiledning?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)