Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVågan, André
dc.contributor.authorSkirbekk, Helge
dc.date.accessioned2016-11-07T14:18:31Z
dc.date.available2016-11-07T14:18:31Z
dc.date.issued2016-04
dc.identifier.citationVågan, A., & Skirbekk, H. (2016). Brukermedvirkning og mestring - emner i fremtidens legeutdanning? Uniped, 39(4), 316-329. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2016-04-04nb_NO
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2419854
dc.description.abstractLegeutdanningen har en lang tradisjon for å kvalifisere studenter for behandling av pasienter med akutt sykdom. I dag møter leger imidlertid flere og flere pasienter og brukere som må lære å leve med kronisk sykdom og langvarige helseutfordringer. Brukermedvirkning og sidestilt samarbeid mellom helsepersonell og brukere og pasienter har i mange år blitt løftet frem som en god måte å bidra til mestring. Vi har imidlertid lite kunnskap om hva og hvordan legestudenter lærer om brukermedvirkning og personer som har langvarige helseutfordringer. I denne artikkelen beskriver vi forskningslitteratur på området og peker på muligheter og utfordringer ved å introdusere brukermedvirkning og mestring som emner i fremtidens legeutdanning. Nøkkelord: langvarige helseutfordringer, pasientdeltagelse, legestudenter, medisinutdanningnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPsykologisk tilpasningnb_NO
dc.subjectKronisk sykdomnb_NO
dc.titleBrukermedvirkning og mestring – emner i fremtidens legeutdanning?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumber316-329nb_NO
dc.source.volume39nb_NO
dc.source.journalUnipednb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2016-04-04
dc.identifier.cristin1397859


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal