Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRiddervold, Sofie
dc.date.accessioned2017-09-11T11:40:01Z
dc.date.available2017-09-11T11:40:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2454052
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleier ved bruk av sin undervisende funksjon fremme deltagelse i fysisk aktivitet hos barn med astma bronkiale? Teoretisk perspektiv Den undervisende- og den behandlende sykepleierfunksjonen danner basis for denne oppgaven, der det vektlegges at astmatiske barn skal være i fysisk aktivitet uten å oppleve begrensninger. Metode Bacheloroppgaven er en litterær studie. Det er hovedsakelig anvendt faglitteratur fra høgskolens bibliotek og forskningsartikler fra databasen Cinahl. Det anvendes i tillegg oppslagsverk og lovverk hentet fra internett. Drøfting Drøftingen tar utgangspunkt i forskning om barn opplevelser og erfaringer av å leve med astma og hvordan astma påvirker evnen til å være i fysisk aktivitet. Sykepleierens ansvar og funksjoner for å fremme deltagelse i fysisk aktivitet drøftes ut ifra forskningsfunnene og litteraturen om astma. I drøftingen blir forskningsfunnene sett i lys av utviklingsteoretikerne Jean Piaget og Eriksson. Barns egenomsorgsevne og den medikamentelle behandlingen er vektlagt i drøftingen. Den undervisende sykepleiefunksjonen er sentral i denne oppgaven, og disponeres ut ifra den didaktiske relasjonsmodellen. Konklusjon Konklusjonen er en oppsummering av litteraturen, teoridelen og drøftingen. I konklusjonen sammenfattes sykepleierens rolle for å ivareta barn med astma.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectBarnesykepleienb_NO
dc.subjectAstmanb_NO
dc.subjectSykepleier-pasient-relasjonernb_NO
dc.titleSykepleie til barn med astmanb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)