dc.contributor.author | Riddervold, Sofie | |
dc.date.accessioned | 2017-09-11T11:40:01Z | |
dc.date.available | 2017-09-11T11:40:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2454052 | |
dc.description.abstract | Problemstilling
Hvordan kan sykepleier ved bruk av sin undervisende funksjon fremme deltagelse i fysisk aktivitet hos barn med astma bronkiale?
Teoretisk perspektiv
Den undervisende- og den behandlende sykepleierfunksjonen danner basis for denne oppgaven, der det vektlegges at astmatiske barn skal være i fysisk aktivitet uten å oppleve begrensninger.
Metode
Bacheloroppgaven er en litterær studie. Det er hovedsakelig anvendt faglitteratur fra høgskolens bibliotek og forskningsartikler fra databasen Cinahl. Det anvendes i tillegg oppslagsverk og lovverk hentet fra internett.
Drøfting
Drøftingen tar utgangspunkt i forskning om barn opplevelser og erfaringer av å leve med astma og hvordan astma påvirker evnen til å være i fysisk aktivitet. Sykepleierens ansvar og funksjoner for å fremme deltagelse i fysisk aktivitet drøftes ut ifra forskningsfunnene og litteraturen om astma. I drøftingen blir forskningsfunnene sett i lys av utviklingsteoretikerne Jean Piaget og Eriksson. Barns egenomsorgsevne og den medikamentelle behandlingen er vektlagt i drøftingen. Den undervisende sykepleiefunksjonen er sentral i denne oppgaven, og disponeres ut ifra den didaktiske relasjonsmodellen.
Konklusjon
Konklusjonen er en oppsummering av litteraturen, teoridelen og drøftingen. I konklusjonen sammenfattes sykepleierens rolle for å ivareta barn med astma. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.subject | Barnesykepleie | nb_NO |
dc.subject | Astma | nb_NO |
dc.subject | Sykepleier-pasient-relasjoner | nb_NO |
dc.title | Sykepleie til barn med astma | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |