Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndresen, Martine Heggland
dc.date.accessioned2017-09-27T08:37:22Z
dc.date.available2017-09-27T08:37:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2456972
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleieren undervise foreldre i kengurumetoden for å fremme tilknytning mellom foreldrene og det premature barnet? Metode Litteraturstudie, hvor det har blitt brukt en kombinasjon av fag- og forskningslitteratur for å belyse problemstillingen. Det er i hovedsak benyttet CINAHL og Google Scholar for å søke etter artikler. I tillegg til dette har jeg benyttet snøballmetoden, der jeg har plukket ut relevante referanser fra artikler jeg allerede hadde funnet. Teoretisk perspektiv Det sykepleiefaglige grunnlaget benyttet er sykepleierens funksjonsområder, der de mest relevante er den forebyggende og helsefremmende, samt undervisende og veiledende funksjon. Den undervisende og veiledende funksjonen blir belyst ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen. Andre teoretiske perspektiver som belyses er juss og etikk, samt tilknytningsteori. Drøfting Drøftingen baserer seg på den didaktiske relasjonsmodellens seks gjensidig innvirkende forhold på helseveiledning. Det drøftes hvordan sykepleieren best kan undervise foreldre i kengurumetoden, for på denne måten å bidra til trygg tilknytning mellom foreldrene og barnet. De fleste foreldre til premature barn som blir innlagt på nyfødtintensiv avdeling opplever en krise, og dette er noe av det som gjør at det må tas spesielle hensyn når undervisningen skal gjennomføres. Konklusjon Alle forholdene i den didaktiske relasjonsmodellen har betydning for undervisningens kvalitet. I hvilken grad sykepleieren tar hensyn til foreldrenes læreforutsetninger og individuelle situasjon, vurderer rammefaktorene og konteksten, setter konkrete mål for undervisningen, benytter seg av faglig og relevant innhold, benytter metoder som er tilpasset foreldrene og innholdet i undervisningen, og til slutt vurderer om innholdet er forstått og avdekker eventuelle misforståelser, vil ha betydning for om man lykkes med å gjøre foreldrene komfortable med å utføre kengurumetoden og på den måten bidrar til at det utvikles trygg tilknytning mellom foreldrene og det premature barnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectSykepleierrollenb_NO
dc.subjectPrematurt spedbarnnb_NO
dc.subjectKengurumetodennb_NO
dc.subjectFamilienb_NO
dc.subjectKommunikasjonnb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.titleUndervisning i kengurumetodennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)