Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2018-06-27T12:44:37Z
dc.date.available2018-06-27T12:44:37Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503352
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleier gjennom sin undervisende funksjon bidra til tilstrekkelig postoperativ smertelindring hos kirurgiske pasienter med elektive forløp? Teoretisk perspektiv Teori om fenomenet smerte og postoperative komplikasjoner relatert til smerte, samt positive effekter god smertelindring har for å forebygge postoperative komplikasjoner, blir beskrevet. Dette for å danne en grunnleggende innsikt i hvorfor smertelindring er viktig i det operative forløpet med tanke på forebygging av postoperative komplikasjoner. Aspekter som anses som relevante med hensyn til både smertelindring og undervisning som empowerment og kommunikasjon og smertekartleggingsverktøy blir presentert. Den didaktiske relasjonsmodellen danner strukturen for drøftingen og er derfor forklart her. I tillegg er lovverk som beskriver pasientens rett til medvirkning og informasjon og helsepersonells plikt til å legge til rette for dette tatt med. Metode Oppgaven er en litterær oppgave som er basert på eksisterende fag- og forskningslitteratur som er valgt spesifikt for å belyse problemstillingen. Forskningslitteraturen er funnet gjennom søk i Cinahl og Google Scholar. Faglitteraturen er hentet fra pensumbøker, samt skolens bibliotek. Drøfting Fag- og forskningslitteratur blir brukt for å belyse ulike aspekter rundt hvordan pasientundervisning kan bidra til å fremme tilstrekkelig postoperativ smertelindring. Drøftingen er strukturert etter den didaktiske relasjonsmodellen som i oppgaven blir brukt for å belyse flere ulike aspekter som kan påvirke om en pasient kan bli tilstrekkelig smertelindret ved hjelp av undervisning eller ikke. Spesielt trekkes undervisning frem som forutsetning til kompetanseheving hos pasienten som på bakgrunn av denne kunnskapen kan medvirke i behandlingen og avgjørelser som fremmer tilstrekkelig smertelindring. Konklusjon Funn i oppgaven tilsier at pasientundervisning er en viktig forutsetning for å oppnå tilstrekkelig postoperativ smertelindring i mange tilfeller. Smerte er et komplekst fenomen hvor sykepleier må være bevisst på de individuelle forskjellene som gjør at pasienten utrykker smerter på mange ulike måter, har variert kunnskapsnivå og har ulik motivasjon for å medvirke. Disse, og mange andre faktorer, kan ha en avgjørende eller medvirkende rolle for om pasienten oppfatter og bruker kunnskapen de tilegner seg gjennom undervisning og om de medvirker i behandlingen av smerter. Tilpasset undervisning, ansvarliggjøring av pasienten, tydelig kommunikasjon og samhandling mellom behandler og pasient er viktige faktorer som kan være bidragsytende i å fremme tilstrekkelig postoperativ smertelindring hos kirurgiske pasienter med elektive forløp.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectAnalgesinb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.titleUndervisning som fremmende for tilstrekkelig smertelindringnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)