Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2019-08-21T08:02:59Z
dc.date.available2019-08-21T08:02:59Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609423
dc.description.abstractProblemstilling: ”Hvordan kan sykepleier bidra til livsstilsendringer hos pasienter med gjennomgått hjerteinfarkt?” Teoretisk perspektiv: Det teoretiske perspektivet baserer seg på sykdomslæren tilknyttet hjerteinfarkt og risikofaktorer, og kostholdets betydning i den forebyggende behandling av hjerteinfarkt. I lys av oppgavens problemstilling, inkluderes teori om er sykepleierens undervisende og veiledende funksjon. Den didaktiske relasjonsmodellen som et sykepleieverktøy, beskrives avslutningsvis, der modellens ulike momenter danner grunnlaget for videre drøfting av tema. Metode: Litterær oppgave er metoden for oppgave, hvor jeg har anvendt relevant fag- og forskningslitteratur, juridiske bestemmelser og etikk for å belyse problemstillingen. Forskningsartiklene jeg har brukt er funnet gjennom systematiske søk på databasen Cinahl. Drøfting: Fag-og forskningslitteratur hevder at pasienter har individuelle forskjeller i en endringsprosess, både når det kommer til oppfattelser av sykdomstilstand, forutsetninger for læring og motivasjon. Enigheten er stor blant både teoretikere og forskere om at det som sykepleier er viktig å ta hensyn til disse forskjellene og med det gjør en god kartlegging for å bli kjent med pasienten før det bestemmes hva det skal undervises og veiledes i. At sykepleieren besitter gode pedagogiske, kommunikative og faglige kunnskaper, vil være av betydning for pasientens forståelse, læring og endringslyst, men vil ikke ene og alene være avgjørende. Pasientens oppvekker i møte med alvorlig sykdom ser også ut til å være av betydning for motivasjonen. Rammefaktorer som tidsmangel vil kunne by på utfordringer både for sykepleier og pasient, da sykepleieren kjemper mot klokken for å rekke alt, og pasientens emosjonelt sett ikke er egnet til å motta informasjon rett etter behandling. Konklusjon: Ved bruk av den didaktiske relasjonsmodellen, kan sykepleieren, gjennom veiledning og undervisning bidra til livsstilsendring hos pasienter med gjennomgått hjerteinfarkt. Å prioritere undervisning og veiledning av pasienter, og samtidig bidra til å at pasienter kommer i kontakt med andre tjenesteytere etter utskrivelse for å sikre vedlikehold, vil være viktige sykepleieoppgaver.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectHjerte-kar-systemetnb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.titleLivsstilsendring ved hjerteinfarktnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)