Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2019-08-30T11:11:17Z
dc.date.available2019-08-30T11:11:17Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2611843
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleier ivareta barn som pårørende til akutt innlagte pasienter med psykose? Teoretisk perspektiv Oppgavens teoretiske perspektiv beskrives i teorikapittelet. Kapittelet tar først for seg det sykepleieteorietiske perspektivet, før det beskrives aktuelle lover og retningslinjer. Videre beskrives psykose og psykotisk atferd. Siste delen av teorien omhandler barns utvikling, hvordan og hvorfor barn av psykisk psyke er i en risikogruppe og «verktøy» for å ivareta disse barna. Metode Oppgaven er en litteraturstudie, og baserer seg på allerede eksisterende litteratur. Det er anvendt forskningsartikler, lovverk, rapporter og fagbøker. Forskningslitteraturen er innhentet ved systematiske søk i forskningsdatabaser, og deretter kritisk vurdert. Drøfting Oppgaven drøfter forskningsresultater sett opp mot lover, retningslinjer og annen faglitteratur på området. Det sykepleiefaglige perspektivet drøftes, og det belyses på hvilken måte problemstillingen er sykepleiefaglig relevant. Videre drøftes barnets opplevelse av å leve med psykisk syke foreldre, og sett i sammenheng med hvordan man som sykepleier kan møte disse barna. I denne delen drøftes også kartlegging av barn som pårørende som tiltak, samt effekten og utfordringer ved tiltaket. Det andre tiltaket som drøftes i denne oppgaven er samtale. Her belyses effekten og ulike måter å gjennomføre samtaler med barn som pårørende. Siste delen av drøftingen tar for seg aktuelle lover og retningslinjer som gir rammer for sykepleieres handlingsalternativer. Konklusjon Oppgaven konkluderer med at sykepleiere på akuttpsykiatrisk avdeling burde ha innarbeidete rutiner for kartlegging av barn som pårørende. I møte med barn til akutt innlagte pasienter med psykose er samtale med barnet, individuell eller i gruppe, et tiltak med beviselig effekt, forutsett at sykepleieren har kunnskaper om hvordan å utføre en slik samtale med barn. Ansvaret for tilegning av kunnskap ligger på den individuelle sykepleier, mens sykepleieledelsen er ansvarlig for at det tilrettelegges for forsvarlig yrkesutøvelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectFamilienb_NO
dc.subjectPsykotiske forstyrrelsernb_NO
dc.titleBarn som pårørende i akuttpsykiatriennb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)