• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Foreldreperspektivet: familiesentrert sykepleie til det syke nyfødte barnet

Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
298.pdf (948.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2677461
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i sykepleie [545]
Abstract
Problemstilling

”Hvilke erfaringer har foreldre til syke nyfødte med familiesentrert sykepleie ved nyfødt intensivavdelinger?”

Teoretisk perspektiv

Relevant sykepleiefaglig og teoretisk referanseramme knyttet til problemstillingen presenteres. Dette inkluderer teori om det syke nyfødte barnet, familiesentrert sykepleie, å være forelder til et barn innlagt på nyfødtintensiv, etiske- og juridiske perspektiver, samt nasjonale retningslinjer.

Metode

Dette er en litterær oppgave som tar utgangspunkt i sykepleiefaglig og teoretisk kunnskapsgrunnlag, samt fem kvalitative forskningsartikler. Artikkelsøkene er strukturerte søk hovedsakelig gjennomført i CINAHL og PubMed.

Drøfting

I diskusjonen vil funnene til forskningsartiklene diskuteres opp i mot hverandre, samt etiske og juridiske perspektiver, nasjonale retningslinjer, og annen tidligere beskrevet teori. Her diskuteres foreldrenes ulike erfaringer med brukermedvirkning, informasjon, kommunikasjon, kontinuitet i sykepleien og hvordan der er å være foreldre i et sykehusmiljø. Videre diskuteres mulige maktkamper mellom foreldre og sykepleiere, samt vanskeligheter med å finne foreldrerollen på nyfødt intensiv.

Konklusjon

Selv om nyfødt intensivavdelingene i studiene arbeider ut ifra familiesentrerte prinsipper, har foreldrene ulike erfaringer med utøvelsen av familiesentrert sykepleie i praksis. Foreldrene hadde ulike erfaringer med hvorvidt de fikk medvirke i det syke nyfødte barnets behandling og pleie. Videre erfarte foreldrene at informasjon tilrettelegger for brukermedvirkning, samt gir trygghet og kontroll, og at kontinuitet og stabilitet i barnets pleie var viktig. Foreldre erfarte vanskeligheter med å være foreldre i et sykehusmiljø. Dette skyldes alarmer fra medisinsk-teknisk utstyr og avdelingens utforming. Enkelte foreldre opplevde maktkamper mellom seg selv og helsepersonell, som muligens kan ses i sammenheng med barnets pleienivå. Foreldre erfarte vanskeligheter med å finne foreldrerollen på nyfødt intensiv fordi barnet ikke var avhengig av dem under innleggelsen, noe som bør motvirkes ved å fremme foreldredeltakelse.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit