Å simulere de krevende samtalene med pårørende: En evaluering av kommunikasjonstrening med skuespiller
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler [205]
- Publikasjoner fra CRIStin [167]
Original version
Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing. 2020, (3), 4-12.Abstract
Bakgrunn:
Gode kommunikasjonsferdigheter er en sentral kompetanse i intensivsykepleie og således et sentralt
læringsutbytte i utdanningen av intensivsykepleiere. Vi utviklet et undervisningsopplegg der simulering med profesjonell skuespiller blir benyttet som pedagogisk metode for å utvikle avanserte
kommunikasjonsferdigheter. Bruk av skuespiller i kommunikasjonstrening er en etablert pedagogisk metode ved utdanning av leger, men så vidt vi vet lite brukt i utdanning av intensivsykepleiere.
Hensikt:
Evaluere intensivsykepleierstudentenes opplevelse av læringsutbytte og erfaringer med å bruke
fullskalasimulering med skuespiller som læringsmetode i kommunikasjonstrening.
Metode:
Evalueringsstudie med deskriptivt survey design. Masterstudenter i intensivsykepleie fra to kull (n= 3) ble
invitert til å delta. Spørreskjemaet besto av totalt 21 spørsmål, der 17 spørsmål hadde oppgitte svarlternativer på en Likert-skala (1-5, ikke i det hele tatt -svært stor grad). De siste fire spørsmålene
var åpne, med mulighet for svar i fritekst.
Resultat:
Studentene ga positive tilbake meldinger på undervisningsoppleggetog vurderte å ha godt læringsutbytte
av simuleringen(gjennomsnitt 4.8). Spesielt bruken av profesjonell skuespiller og debriefingen som ble gjennomført umiddelbart etter simuleringen (gjennomsnitt 4.5) ble vurdert å ha stor betydning
for studentenes læringsutbytte. Nytten ved bruk av video var mer usikker.
Konklusjon: Resultatene viste at studentene hadde godt læringsutbytte av simuleringen og at skuespiller bidro positivt til dette ved å skape realismei gjennomføringenav scenariene.
Simulering med profesjonell skuespillerer en ressurskrevende pedagogisk metode, men resultatene fra denne studien gir grunnlag for å videreføre simulering med profesjonell skuespiller som metode for
å utvikle avanserte kommunikasjonsferdigheter.