Show simple item record

dc.date.accessioned2021-06-02T11:51:38Z
dc.date.available2021-06-02T11:51:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2757398
dc.description.abstractProblemstilling Hvilke kommunikasjonsferdigheter og -kunnskaper bør sykepleier anvende i møte med barn med Down syndrom på medisinsk sengepost? Teoretisk perspektiv Jean Piagets utviklingsteori beskriver kjennetegn ved typisk utvikling. Utviklingshemming, med Down syndrom (DS) som vanligste genetiske enkeltårsak, representerer et avvik fra utviklingsteorien. Deres kommunikative forutsetninger er blant annet preget av utfordringer. Profesjonell kommunikasjon er en sentral sykepleieferdighet. I møte med barn anvender sykepleier kommunikative ferdigheter som: tillitskaping og relasjonsbygging, aktiv lytting, ulike typer spørsmål og bruk av lek/ visuelle hjelpemidler. Juridiske og yrkesetiske føringer pålegger sykepleier å tilpasse kommunikasjonen etter den enkeltes behov. Metode Denne litterære oppgaven anvender forskning- og faglitteratur til å besvare problemstillingen. Databasene Cinahl Complete og Pubmed ble benyttet i søkeprosessen. Søkeordene som resulterte i de utvalgte artiklene var blant annet: (MH «Down Syndrome»), (MH «Communication +»), (MH «Child, preschool»), (MH "Alternative and Augmentative Communication") og (MH "Parents of Disabled Children"). Søkehistorikken og kildenes relevans redegjøres for. Diskusjon Diskusjonen drøfter forskningsresultatene opp mot det teoretiske kunnskapsgrunnlaget, med hensikt å belyse og besvare problemstillingen. Barn med DS har kommunikative- og sosiale utfordringer. Dette legger grunnlag for sykepleiers tilpasning av kommunikasjon til disse barna. Pårørende understreker viktigheten av sykepleiers kunnskap og evne til å imøtekomme barn med kommunikasjonsproblemer. Både pårørende og sykepleiere peker på bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som avgjørende. Konklusjon Sykepleiers tilpasning av kommunikasjon til barn med DS må ta utgangspunkt i barnets kognitive, kommunikative og sosiale forutsetninger. Kommunikasjonsferdigheter innen tillitskaping og relasjonsbygging bør tilpasses med hensyn til barnets foretrukne kommunikasjonsform. Sykepleier bør også utnytte barn med DS sine relative nonverbale styrker. Bruk av ASK bør med fordel prioriteres sykepleiers undervisende og veiledende funksjon til barn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectBarnesykepleieen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.titleSykepleiers kommunikasjon til barn med Down syndromen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record