• Musikk som terapeutisk verktøy i demensomsorgen 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2024)
      Innledning: Atferdsmessige og psykologiske symptomer ved demens forekommer hyppig. APSD har stor innvirkning på pasienten, så vel som helsepersonell og pårørende. Helsedirektoratet sier at medikamenter først skal benyttes ...
    • Musikkens effekt på postoperativ smerte for pasienter som har gjennomgått åpen hjertekirurgi 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstilling «Hvilken effekt kan musikk ha på postoperativ smerte for pasienter som har gjennomgått åpen hjertekirurgi?» Teoretisk perspektiv I oppgavens teoretiske kunnskapsgrunnlag beskrives åpen hjertekirurgi, ...
    • Muslimske kvinners verdighet under stell 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling Hvordan kan sykepleier ivareta verdigheten til muslimske kvinner under stell på sykehus? Teoretisk perspektiv I denne bachelor oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i omsorgsteorien til Katie Eriksson og ...
    • Møte med ensomhet blant eldre beboere på sykehjem 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2024)
      Innledning: Blant eldre beboere på sykehjem i dag, er ensomhet en vanlig psykisk påkjennelse. Det er stor risiko for at beboerne blir isolert og fremmedgjort, noe som kan føre til nedstemthet og ensomhet. Videre kan det ...
    • Møtet med den selvmordstruede pasient på somatisk akuttmottak 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier fremme håp med sine holdninger, hos den selvmordstruede pasient på somatisk akuttmottak, etter et selvmordsforsøk? Teoretisk perspektiv: I oppgavens teoridel blir litteratur om ...
    • Når handlingsrommet blir for trangt 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: - Hvilke utfordringer møter sykepleiere på korttidsavdeling etter innføringen av samhandlingsreformen? Teoretisk perspektiv Sykepleiefaglig perspektiv med utgangspunkt i Kari Martinsen sin omsorgsfilosofi. ...
    • Når leken er god, er allting godt 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2023)
      Innledning: 90% av barn som legges inn på sykehus forteller at de har opplevd minst én skremmende hendelse i forbindelse med oppholdet. Barn uttrykker at nåler og sprøyter er det de syns er verst, og de har ofte begrenset ...
    • Når ordene ikke strekker til 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstilling: Hvordan kan sykepleieren bruke kommunikasjon som verktøy for å ivareta psykososiale behov hos pasienter med afasi som følge av hjerneslag? Teoretisk perspektiv: Relevant kunnskap om hjerneslag og ...
    • Når ordene ikke strekker til 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstilling: Hvordan kan sykepleieren bruke kommunikasjon som verktøy for å ivareta psykososiale behov hos pasienter med afasi som følge av hjerneslag? Teoretisk perspektiv: Relevant kunnskap om hjerneslag og afasi ...
    • "Når tror du han slutter å puste?" Et av pårørendes mange spørsmål 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2023)
      Innledning: Pasienter som ligger for døden har ofte pårørende ved sin side, men de kan fort bli tilsidesatt ettersom behandlingsfokuset er på pasienten fremfor pårørende. Døden kan for mange oppleves som skremmende, både ...
    • Neonatalt abstinens syndrom mer enn akutt lidelse! 

      Ukjent forfatter (Student paper, others, 2014-05-16)
      Bakgrunn: Å finne hvilke konsekvenser LAR gir for barnet, og samspillets betydning for barn med NAS. Hensikt: Å undersøke hvordan nyfødtsykepleieren kan lindre abstinens og fremme samspill mellom mødre i Lege-Assister ...
    • A new treatment for eating disorders combining physical exercise and dietary therapy (the PED-t): experiences from patients who dropped out 

      Bakland, Maria; Rosenvinge, Jan H; Wynn, Rolf; Sørlie, Venke; Sundgot-Borgen, Jorunn; Mathisen, Therese Fostervold; Hanssen, Tove Aminda; Jensen, Franziska; Innjord, Kjersti; Pettersen, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Purpose: Eating disorders (ED) are complex and severe illnesses where evidence-based treatment is needed to recover. However, about half of the patients with ED do not respond to treatments currently available, which call ...
    • A new treatment for eating disorders combining physical exercise and dietary therapy (the PED-t): experiences from patients who dropped out 

      Bakland, Maria; Rosenvinge, Jan H; Wynn, Rolf; Sørlie, Venke; Sundgot-Borgen, Jorunn; Mathisen, Therese Fostervold; Hanssen, Tove Aminda; Jensen, Franziska; Innjord, Kjersti; Pettersen, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Purpose: Eating disorders (ED) are complex and severe illnesses where evidence-based treat- ment is needed to recover. However, about half of the patients with ED do not respond to treatments currently available, which ...
    • Norske intensivsykepleiestudenters tilfredshet med og opplevelse av intensivsykepleiestudiet. En tverrsnittstudie. 

      Mortensen, Michael; Karlsen, Marte-Marie Wallander; Hovde, Haakon; Lykke, Paula; Mathisen, Lars (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Bakgrunn: Studenters erfaringer og tilfredshet med studieprogram er parametere som kan brukes til å måle studiekvalitet. Denne studien er den første landsdekkende tverrsnittsundersøkelsen for studenter i intensivsykepleie ...
    • Nurses’ and Doctors’ Experiences of Transferring Adolescents or Young Adults With Long-Term Health Conditions From Pediatric to Adult Care: A Metasynthesis 

      Fegran, Liv; Westergren, Per Christer Thomas; Hall, Elisabeth OC; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The transfer of adolescents and young adults (AYA) with long-term health conditions from pediatric to adult care is a multidisciplinary enterprise where nurses and doctors play an important role. This review aimed to ...
    • Nurses’ ethical challenges when providing care in nursing homes during the COVID-19 pandemic 

      Hillestad, Adelheid Hummelvoll; Rokstad, Anne Marie Mork; Tretteteig, Signe; Julnes, Signe Gunn; Lichtwarck, Bjørn; Eriksen, Siren (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Background: Older, frail patients with multimorbidity are at an especially high risk for disease severity anddeath from COVID-19. The social restrictions proved challenging for the residents, their relatives, and thecare ...
    • Nurses’ reports of staffing adequacy and surgical site infections: a cross-sectional multi-centre study 

      Tvedt, Christine Raaen; Sjetne, Ingeborg Strømseng; Helgeland, Jon; Løwer, Hege Line Magnussen; Bukholm, Geir (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Background It is indicated that healthcare personnel’s perceptions of the work environment may reflect the clinical outcomes for the patients they care for. However, the body of evidence is inconsistent when it comes to ...
    • Nursing interventions to cover patients' basic needs in the intensive care context - A systematic review 

      Larsen, Marie Hamilton; Johannessen, Gudrun Irene; Heggdal, Kristin (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Aim To examine the content, theoretical frameworks and effectiveness of nursing interventions utilizing patient-reported outcome measures (PROMs) in the intensive care unit (ICU). Design A systematic review and narrative ...
    • Nursing students studying physiology within a flipped classroom, self-regulation and off-campus activities 

      Bingen, Hanne Maria S; Steindal, Simen Alexander; Krumsvik, Rune Johan; Tveit, Bodil (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Nursing students experience physiology as a challenging subject to learn. A learner-centred approach could enhance their learning. This study explored nursing students' experiences of actively studying anatomy and physiology ...
    • Nursing students studying physiology within a flipped classroom, self-regulation and off-campus activities 

      Bingen, Hanne Maria S; Steindal, Simen Alexander; Krumsvik, Rune Johan; Tveit, Bodil (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Nursing students experience physiology as a challenging subject to learn. A learner-centred approach could enhance their learning. This study explored nursing students' experiences of actively studying anatomy and physiology ...