Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohansen, Alna Ryttersveen
dc.contributor.authorNussle, Hans Martin
dc.contributor.authorSundbye, Kjersti
dc.contributor.authorHestetun, Margrete
dc.date.accessioned2016-10-11T13:04:44Z
dc.date.available2016-10-11T13:04:44Z
dc.date.issued2014-12-12
dc.identifier.citationJohansen, A. R., Nussle, H. M., Hestetun, M., & Sundbye, K. (2014). Sykepleieres utfordringer med å undervise om legemiddelbehandling i psykiatrisk avdeling. Sykepleien Forskning, 9(4).nb_NO
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2414297
dc.description.abstractBakgrunn: Sykepleierne ved en lukket psykiatrisk sengepost stilte spørsmål ved hvordan de skulle ivareta sitt ansvar for å undervise om legemidler til pasienter med alvorlige psykiske lidelser. Hensikt : Hensikten var å beskrive sykepleiernes erfaringer om eget undervisningsansvar ved legemiddelbasert behandling og hvilke utfordringer de opplever i denne rollen. Metode: Studien har et kvalitativt hermeneutisk design med datainnsamling fra to fokusgruppeintervjuer med henholdsvis fem og sju sykepleiere. Resultater: Studien avdekket en tilfeldig praksis. Sykepleierne opplevde uklar rollefordeling mellom sykepleiere og leger og var engsteligefor å tråkke i «legens bed». Undervisningen var mer initiert av pasienten enn at sykepleierne hadde det på sin agenda. Det kom fram at sykepleierne var utrygge på må ta ansvar sin kunnskap om legemidlene, på undervisningsmetoder, samt hadde behov for økte kommunikasjonsferdigheter. Konklusjon: Man må ha større oppmerksomhet på formalisering av tverrprofesjonelle arbeidsprosesser hvor pasienten er aktivt medvirkende. Og man må utvikle kompetanseprogrammer hvor brukererfaring integreres. Sykepleierens pedagogikk- og kommunikasjonsferdigheter, samt kunnskaper om legemidlene må styrkes.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherSykepleiennb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPsykiatrisk sykepleienb_NO
dc.subjectUndervisningnb_NO
dc.titleSykepleieres utfordringer med å undervise om legemiddelbehandling i psykiatrisk avdelingnb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.source.pagenumber22 s.nb_NO
dc.source.volume9nb_NO
dc.source.journalSykepleien Forskningnb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.doi10.4220/sykepleienf.2014.0172
dc.identifier.cristin1192696


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal