I pasientenes interesse? Samhandling mellom tjenester - erfaringer og meninger fra sykepleiere ved KAD og kommunal legevakt
Abstract
Bakgrunn:
Samhandlingsreformen (SHR) har fokus på samhandling innad i og mellom helsevesenets instanser for å sikre helhetlige pasientforløp. Kommunene har fått økt ansvar for en voksende og stadig mer kompleks pasientgruppe. De kommunale helsetjenestene skal forebygge sykehusinnleggelser, og redusere øyeblikkelig hjelp innleggelser i sykehus. Riksrevisjonens rapport fra 2016 viser at intensjonen med SHR ikke er oppnådd når det gjelder bedre ressursutnyttelse, bedre kvalitet på tjenestene og samhandling innad i kommunen.
Hensikt:
Studiens hensikt er å utforske og belyse samhandlingen mellom to kommunale helsetjeneste organisasjoner, gjennom å ta rede på erfaringer fra sykepleiere ved KAD og kommunal legevakt.
Metode:
Kvalitativ metode med semistrukturerte intervjuer av 6 sykepleiere. 3 sykepleiere fra KAD og 3 fra kommunal legevakt.
Resultat:
3 tema er fremtolket: ansvarsforhold, gjensidig respekt og informasjonsutveksling.
Konklusjon:
Denne studien legger frem at kommunenes økende utfordringer fremover, med fortsatt voksende og stadig mer komplekse pasientgrupper, vil oppmerksomhet på samhandling være nødvendig. Den stadige oppsplittingen av helsetjenester har medført at pasienter med stor kompleksitet i sykdomsbilde, kan oppleve en fragmentert helsetjeneste. Manglende kunnskaper om hverandres oppgaver, ansvar og kompetanse synes å skape uklare forventninger til den andre instansens rolle og funksjon. Det erfares også en maktubalanse som kan true den enkelte sykepleiers opplevelse av anerkjennelse og faglig integritet. Det er enighet om at fleksibilitet og bruk av skjønnsmessige vurderinger i de enkelte situasjoner erfares som et positivt element i samhandlingen. Likeså er behovet for forbedring av informasjonsflyten et avgjørende poeng for å ivareta smidige og helhetlige pasientforløp.