dc.contributor.author | Nyhagen, Ragnhild | |
dc.contributor.author | Sjöberg, Mons | |
dc.contributor.author | Austenå, Mona | |
dc.contributor.author | Sørensen, Anne Lene | |
dc.contributor.author | Høybakk, Jofrid Berit | |
dc.contributor.author | Heggdal, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2019-12-06T09:42:28Z | |
dc.date.available | 2019-12-06T09:42:28Z | |
dc.date.created | 2019-01-21T15:35:07Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Sykepleien Forskning. 2019, 1-17. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2632128 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Utdanningen av intensivsykepleiere i Norge er i stadig endring ved at utdanningen beveger seg i retning av å bli mer akademisk samtidig som kravet til en høy andel praksisstudier opprettholdes. Denne endringen stiller krav til organiseringen av praksisveiledningen.
Hensikt: Prosjektet hadde til hensikt å øke kvaliteten på praksisveiledningen ved hjelp av organisatoriske endringer.
Metode: Dette aksjonsforskningsprosjektet var et samarbeidsprosjekt mellom en intensivseksjon ved Oslo universitetssykehus og Lovisenberg diakonale høgskole (LDH). Seks intensivsykepleiere som var veiledere for intensivstudenter i praksis, deltok i prosjektet og fulgte et kull med studenter ved masterutdanningen ved LDH gjennom tre praksisperioder. I den samme perioden gjennomførte de et opplærings- og oppfølgingsprogram bestående av et emne i klinisk veiledning på 10 studiepoeng, og deltok i veiledningsgrupper, refleksjonsgrupper samt planleggings- og evalueringsmøter. Veiledernes erfaringer ble studert gjennom fokusgruppeintervjuer før, underveis og etter prosjektperioden.
Resultat: Veilederne opplevde at prosjektet hadde positive konsekvenser for kvaliteten på studentveiledningen. Fellesskapet med de andre veilederne, kompetanseutvikling og mulighet til diskusjon og veiledning på problemstillinger i praksis var verdifullt for å utvikle veilederrollen. Gjennom kontinuerlig evaluering av praksis og utprøving av nye tiltak fikk veilederne mulighet til å delta i utvikling av praksis. Gjennom nært samarbeid mellom ledelsen og veilederne gjorde vi noen organisatoriske grep for å tilpasse driften til veiledning.
Konklusjon: Det vil alltid være et gap mellom hva som er ønskelig, og hva som er mulig å få til på en arbeidsplass med høy aktivitet, stadige endringer og begrensede økonomiske og bemanningsmessige ressurser. I dette prosjektet var det et mål å iverksette tiltak som var gjennomførbare innenfor ordinære driftsrammer. Vi erfarte at små grep kan gi store gevinster. | nb_NO |
dc.language.iso | mis | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Intensivsykepleie | nb_NO |
dc.subject | Klinisk praksis | nb_NO |
dc.title | Små organisatoriske grep kan gi bedre praksisveiledning på intensivavdelinger. | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 1-17 | nb_NO |
dc.source.journal | Sykepleien Forskning | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.4220/Sykepleienf.2019.74893 | |
dc.identifier.cristin | 1662382 | |
cristin.unitcode | 230,0,0,0 | |
cristin.unitname | Lovisenberg diakonale høgskole | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |