dc.contributor.author | Mathisen, Cathrine | |
dc.contributor.author | Karlsen, Marte-Marie Wallander | |
dc.contributor.author | Heyn, Lena | |
dc.date.accessioned | 2021-04-07T07:34:32Z | |
dc.date.available | 2021-04-07T07:34:32Z | |
dc.date.created | 2020-10-23T21:19:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing. 2020, (3), 4-12. | en_US |
dc.identifier.issn | 0809-9707 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2736489 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn:
Gode kommunikasjonsferdigheter er en sentral kompetanse i intensivsykepleie og således et sentralt
læringsutbytte i utdanningen av intensivsykepleiere. Vi utviklet et undervisningsopplegg der simulering med profesjonell skuespiller blir benyttet som pedagogisk metode for å utvikle avanserte
kommunikasjonsferdigheter. Bruk av skuespiller i kommunikasjonstrening er en etablert pedagogisk metode ved utdanning av leger, men så vidt vi vet lite brukt i utdanning av intensivsykepleiere.
Hensikt:
Evaluere intensivsykepleierstudentenes opplevelse av læringsutbytte og erfaringer med å bruke
fullskalasimulering med skuespiller som læringsmetode i kommunikasjonstrening.
Metode:
Evalueringsstudie med deskriptivt survey design. Masterstudenter i intensivsykepleie fra to kull (n= 3) ble
invitert til å delta. Spørreskjemaet besto av totalt 21 spørsmål, der 17 spørsmål hadde oppgitte svarlternativer på en Likert-skala (1-5, ikke i det hele tatt -svært stor grad). De siste fire spørsmålene
var åpne, med mulighet for svar i fritekst.
Resultat:
Studentene ga positive tilbake meldinger på undervisningsoppleggetog vurderte å ha godt læringsutbytte
av simuleringen(gjennomsnitt 4.8). Spesielt bruken av profesjonell skuespiller og debriefingen som ble gjennomført umiddelbart etter simuleringen (gjennomsnitt 4.5) ble vurdert å ha stor betydning
for studentenes læringsutbytte. Nytten ved bruk av video var mer usikker.
Konklusjon: Resultatene viste at studentene hadde godt læringsutbytte av simuleringen og at skuespiller bidro positivt til dette ved å skape realismei gjennomføringenav scenariene.
Simulering med profesjonell skuespillerer en ressurskrevende pedagogisk metode, men resultatene fra denne studien gir grunnlag for å videreføre simulering med profesjonell skuespiller som metode for
å utvikle avanserte kommunikasjonsferdigheter. | en_US |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.relation.uri | https://nordicopenaccess.no/index.php/inspira/article/view/2780 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Intensivsykepleie | en_US |
dc.subject | Kommunikasjon | en_US |
dc.subject | Sykepleiestudenter | en_US |
dc.subject | Simuleringstrening | en_US |
dc.title | Å simulere de krevende samtalene med pårørende: En evaluering av kommunikasjonstrening med skuespiller | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 4-12 | en_US |
dc.source.journal | Inspira- Journal of Anesthesia, Operating Room and Critical Care Nursing | en_US |
dc.source.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1841902 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |