Barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1: hvordan kan sykepleier legge til rette for at barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1 forstår sin nye livssituasjon?
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2016-10-17Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvordan kan sykepleier legge til rette for at barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1 forstår sin nye livssituasjon?
Metode
Metoden brukt i denne oppgaven er en litterær metode basert på aktuell fag- og forskningslitteratur.
Teoretisk perspektiv
Det sykepleieteoretiske perspektivet for denne oppgaven er sykepleierens pedagogiske funksjon, med veiledning som fokus. Dette mener jeg er et viktig aspekt ved sykepleierens rolle for å hjelpe barnet med å forstå hva diagnosen diabetes mellitus type 1 innebærer, og hva den vil ha å si for barnets livssituasjon.
Drøfting
Drøftingen tar utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodell (Lieberg, 1978), tilpasset sykepleieres undervisnings- og veiledningspraksis (Christiansen, 2013; Dalland, 2010). Jeg bruker fag og forskningslitteratur, samt noen egne meninger for å belyse problemstillingen i drøftingen.
Konklusjon
Den didaktiske relasjonsmodellen kan i sin helhet brukes som en rettesnor for sykepleieren for å tilrettelegge veiledning og opplæring av barn med nyoppdaget diabetes type 1.
Ved å planlegge veiledningen og tilpasse den til hvert enkelt barn og familie, kan sykepleieren sikre seg at barnet og foreldrene forstår sykdommen, og hva den betyr for deres livssituasjon, samt at de blir best mulig rustet til å takle sykdommen hjemme på egenhånd. Dette kan videre bidra bedre behandlingsresultater, færre innleggelser grunnet akutte komplikasjoner, samt redusert risiko for senkomplikasjoner.
Nøkkelord: Diabetes mellitus type 1, barn, pårørende, veiledning, sykepleie