Hvordan kan sykepleier forebygge infeksjon i drivledningsinngang hos pasienter med Left Ventricular Assist Device (LVAD)?
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2016-10-19Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Flere og flere lever i dag med hjertesvikt på bakgrunn av bedre behandlingsmuligheter. Foretrukket behandling av terminal hjertesvikt er transplantasjon, men tilgangen på donorhjerter samsvarer ikke med behovet. LVAD er et behandlingsalternativ til pasienter som venter på transplantasjon eller ikke egner seg for transplantasjon.
Bakgrunn for valg av tema er å undersøke forekomst, årsaker, og tiltak knyttet til infeksjon i drivledning hos pasienter med LVAD. Tema er pasienter med hjertesvikt som får mekanisk sirkulasjonsstøtte (LVAD) som bro til transplantasjon eller som langvarig, kronisk behandling. Hensikten med oppgaven er å anvende fag og forskningslitteratur til å svare på problemstillingen. Undersøke om det er tiltak som ikke anvendes i dag som kan prøves ut. Drøfte utfordringer knyttet til denne typen behandling. Bruke erfaring fra praksis til å belyse og besvare problemstillingen.
Problemstilling: Hvordan kan sykepleier forebygge infeksjon i drivledningsinngang hos pasienter med Left Ventricular Assist Device (LVAD)?
Metode: Bacheloroppgaven er en litterær oppgave utarbeidet gjennom litteratursøk og litteraturgjennomgang.
Teoretisk perspektiv Sykepleierens veiledende og undervisende funksjon. Den didaktiske relasjonsmodell beskrives i teoridelen og anvendes som mal for drøftingsdelen av oppgaven. Drøfting: Drøftingsdelen bygger på den didaktiske relasjonsmodellen og ulike tiltak beskrives.
Konklusjon: Undervisningen og veiledningen kan med fordel standardiseres ytterligere. Utstyret som anvendes i dag er ikke optimalt og det bør undersøkes om det eksisterer ferdig tilpassede bandasjer. Dersom det ikke eksisterer bør det stilles spørsmål til om dette kan gjøres. Pårørende bør inkluderes i enda større grad, både for å kvalitetssikre stellet og informasjonen pasienten får. Det bør undersøkes om velferdsteknologi kan anvendes for å lettere oppdage og forebygge infeksjon.
Nøkkelord: LVAD, driveline infection, nursing, veiledning, undervisning, didaktiske relasjonsmodell.