dc.description.abstract | Problemstilling
Besvarelsen bygger på problemstillingen: Hvordan kan sykepleier skape og opprettholde en terapeutisk relasjon til unge pasienter med anorexia nervosa? Oppgaven handler om unge pasienter med anorexia nervosa som er innlagt på allmennpsykiatriske avdelinger. I og med at disse avdelingene ikke er spesialiserte innen spiseforstyrrelser kan det by på særlige utfordringer når sykepleieren skal etablere en terapeutisk relasjon til pasienten.
Metode
Metoden som brukes i oppgaven baseres på et litteraturstudie, hvor relevant litteratur, fag- og forskningsartikler systematiseres. De ulike artiklene som brukes er funnet gjennom søk i databasen Cinahl og forskningen er kvalitativ.
Teoretisk perspektiv
I den teoretiske forankringen beskrives relevant kunnskap om anorexia nervosa som det er viktig at en som sykepleier har kjennskap til. Teori om relasjonen med inspirasjon fra sykepleieteoretiker Peplau vil også finne sted her.
Drøfting
Problemstillingen diskuteres ved hjelp av fag- og forskningslitteratur. I drøftingen kommer en frem til at sykepleieren må møte pasienten med forståelse og en ikke-dømmende holdning. En ser også på aspekter som kan gjøre det utfordrende for sykepleieren å skulle skape og opprettholde en terapeutisk relasjon til pasienten. Både perspektivet til sykepleierne og pasientene blir her belyst ved hjelp av forskning.
Konklusjon
For at sykepleieren skal lykkes med å skape og opprettholde en terapeutisk relasjon til pasienten er det flere grunnleggende elementer som bør være tilstede. Det innebærer å vise forståelse og en ikke-dømmende holdning overfor pasienten. Sykepleieren skal også arbeide aktivt med å skape tillit, samtidig som han eller hun skal overholde kontrollfunksjonen. Det relasjonelle arbeidet krever også at sykepleieren finner en balansegang mellom nærhet og avstand. Det vil også være ulike rammefaktorer sykepleieren må ta hensyn til som kan påvirke det relasjonelle arbeidet.
Nøkkelord: anorexia nervosa, sykepleie, terapeutisk relasjon, psykiatrisk avdeling, unge pasienter | nb_NO |