Hvordan kan sykepleier legge til rette for en felles forståelse hos hjemmeboende pasienter rammet av afasi?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2417294Utgivelsesdato
2016-10-24Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling: ”Hvordan kan sykepleier legge til rette for en felles forståelse hos
hjemmeboende pasienter rammet av afasi?”
Metode: Denne oppgaven baserer seg på en litteraturstudie. Det er i stor grad lagt vekt på forskningslitteratur. Fagbøker, nettsider og egne erfaringer blir også benyttet for å svare på problemstillingen.
Teoretisk perspektiv: Schramms kommunikasjonsmodell, samt deler av Joyce Travelbees teori om etablering av et menneske-til-menneske-forhold blir brukt som teoretisk rammeverk. I tillegg blir teori om afasi, hjelpende kommunikasjon og sykepleierens rammefaktorer redegjort for, da det danner grunnlaget for drøftingen.
Drøfting: Sykepleieren har et ansvar for at den afasirammede kan være medvirkende i pleien. Dette forutsetter at pasienten både forstår det som blir sagt og klarer å uttrykke seg. For å svare på problemstillingen har jeg valgt å se på hvilke tiltak og strategier som bør være tilstede i møtet med den afasirammede, samt hvordan sykepleieren kan tilrettelegge helsetjenesten slik at kommunikasjonen med den afasirammede fremmes. Drøftingen viser betydningen av sykepleierens rolle i kommunikasjonssituasjonen, hvordan sykepleieren på best mulig måte kan møte de språklige utfordringene, samt hvilke utfordringer som finnes.
Konklusjon: Hvilke strategier som fremmer kommunikasjonen vil variere fra pasient til pasient. Sykepleieren bør derfor i det innledende møtet ta i bruk metakommunikasjon for å kartlegge hvilke strategier som vil kunne fungere. En felles forståelse med den afasirammede forutsetter at sykepleieren lytter og tar seg god tid. Økt kunnskap om hva som fremmer og hemmer kommunikasjonen, samt etablering av en relasjon er vesentlig for å oppnå en god kommunikasjon. Dette forutsetter at helsetjenesten organiseres på en slik måte at sykepleieren har mulighet for å møte disse forutsetningene.
Nøkkelord:
Afasi, hjemmesykepleien, verbal og nonverbal kommunikasjon, kommunikasjonsstrategier, kommunikasjonsferdigheter, supplerende verktøy