Barn med leukemi: hvordan kan sykepleier bruke lek til å etablere tillitsforhold til barn med akutt lymfatisk leukemi på sykehus?
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2016-10-31Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier bruke lek til å etablere tillitsforhold til barn med akutt lymfatisk leukemi på sykehus?»
Metode: Litteraturstudie, som baserer seg på pensumlitteratur, forskningsartikler og selvvalgt litteratur. Det er benyttet seks kvalitative forskningsartikler i oppgaven. Jeg har benyttet Cinahl og sykepleien.no til søkeprosessen, og fant frem til artiklene gjennom et systematisk søk.
Teoretisk perspektiv: Oppgavens teoretiske rammeverk bygger på sykepleieteori, kommunikasjonsteori, kommunikasjon med barn, barns kognitive utvikling i alder 6 – 12 år, før jeg avslutter med etiske og juridiske overveielser. Den teoretiske fremstillingen sammen med litteratur, danner bakgrunnen for drøftingen.
Drøfting: Barn har lovpålagt rett til aktivisering på sykehus så langt helsetilstanden deres tillater det. Hvordan de opplever og reagerer på å komme på sykehus avhenger av alder, utviklingsnivå, tidlige erfaringer og informasjon de får. Et kjent miljø utenfor sykehuset, erstattes med usikkerhet og mangel på kontroll. Fysisk og psykisk tilstedeværelse som sykepleier er viktig i møte med barn. Barn benytter lek for å kommunisere for å forstå, og bearbeide tidligere opplevelser og erfaringer. Sykepleiere kan benytte seg av lek som et hjelpemiddel for å etablere tillitsforhold med barn. Historiefortelling, rolleleker og oppdagelsesferd er eksempler på former for lek sykepleieren kan anvende for å kommunisere og signalisere interesse- og forståelse for barns verden.
Konklusjon: Lek spiller en sentral rolle i å etablere tillitsforhold med barn. Dersom sykepleier viser initiativ, foreslår aktiviteter og er lekekamerat, blir barn trygge på å leke. Ved i tillegg å snakke et språk de kjenner seg igjen i, gjør at tilliten til sykepleieren er vunnet. Forskning viser at lek kan redusere ubehag og stress, og at det får barn til å stole på sykepleier. Disse faktorene blir sett på som helt sentralt for å kunne etablere tillitsforhold.
Nøkkelord: Pediatri, akutt lymfatisk leukemi, lek, tillit, tillitsforhold