Brukermedvirkning og mestring – emner i fremtidens legeutdanning?
Journal article, Peer reviewed
View/ Open
Date
2016-04Metadata
Show full item recordCollections
- Artikler [205]
Original version
Vågan, A., & Skirbekk, H. (2016). Brukermedvirkning og mestring - emner i fremtidens legeutdanning? Uniped, 39(4), 316-329. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2016-04-04 10.18261/issn.1893-8981-2016-04-04Abstract
Legeutdanningen har en lang tradisjon for å kvalifisere studenter for behandling av pasienter med akutt sykdom. I dag møter leger imidlertid flere og flere pasienter og brukere som må lære å leve med kronisk sykdom og langvarige helseutfordringer. Brukermedvirkning og sidestilt samarbeid mellom helsepersonell og brukere og pasienter har i mange år blitt løftet frem som en god måte å bidra til mestring. Vi har imidlertid lite kunnskap om hva og hvordan legestudenter lærer om brukermedvirkning og personer som har langvarige helseutfordringer. I denne artikkelen beskriver vi forskningslitteratur på området og peker på muligheter og utfordringer ved å introdusere brukermedvirkning og mestring som emner i fremtidens legeutdanning.
Nøkkelord: langvarige helseutfordringer, pasientdeltagelse, legestudenter, medisinutdanning