Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFredriksen, Karin Margareta Lönn
dc.date.accessioned2017-09-20T13:47:24Z
dc.date.available2017-09-20T13:47:24Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455833
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleier gjennom veiledning bidra til mestring av blodsukkerkontroll og insulinbehandling hos barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1? Teoretisk perspektiv Det sykepleiefaglige kunnskapsgrunnlaget omhandler aktuell etikk og jus, sykepleierens ansvars- og funksjonsområde samt didaktikk og helseveiledning. Teori om utviklingspsykologi, mestring, kommunikasjon med barn og diabetes mellitus type 1 har også blitt benyttet i oppgaven. Metode Denne litterære oppgaven bygger på relevant fag- og forskningslitteratur som blir brukt for å belyse oppgavens problemstilling. Samtale med ressursperson bidro med praksisrelevant kunnskap. Forskjellige databaser som Cinahl, Bibsys, Google Scholar og SveMed+ har blitt benyttet for å finne artikler til drøfting av problemstillingen. Drøfting Teorien og det sykepleiefaglige kunnskapsgrunnlaget brukes sammen med aktuelle fag- og forskningsartikler for å belyse oppgavens problemstilling. Utgangspunkt for drøftingsdelen er den didaktiske relasjonsmodellen som fremhever seks likestilte forhold som påvirker veiledningssituasjonen. Aspektet av å føle seg annerledes blir også drøftet i oppgaven. Konklusjon Sykepleieren har i sin rolle som veileder et ansvar for å bidra til mestring av nye oppgaver og utfordringer ved sykdom hos barn. Den veiledende funksjonen blir ekstra viktig ved en kronisk sykdom som diabetes mellitus type 1, der sykepleieren gjennom tilpasset veiledning kan tilrettelegge for mestring av blodsukkerkontroll og insulinbehandling. Den didaktiske relasjonsmodellen tar hensyn til alle aspekter ved en veiledningssituasjon og fremstår som et godt verktøy for en faglig forsvarlig og hensiktsmessig helseveiledning. Etisk refleksjon ved ytelse av sykepleie til barn og en relasjon basert på tillit og trygghet er avgjørende for god kommunikasjon. Det gir et godt utgangspunkt for veiledningen og danner grunnlaget for barnets muligheter å mestre blodsukkerkontroll og insulinbehandling ved nyoppdaget diabetes. Nøkkelord: Diabetes mellitus type 1, sykepleie, barn, veiledning, kommunikasjonnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectType 1-diabetesnb_NO
dc.subjectBarnesykepleienb_NO
dc.subjectSykepleier-pasient-relasjonernb_NO
dc.subjectKommunikasjonnb_NO
dc.titleVeiledning til barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)