Livsstilsendring ved hjerteinfarkt
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvordan kan sykepleier ved bruk av motiverende samtale, motivere til røykeslutt hos pasienter som har gjennomgått et hjerteinfarkt?
Teoretisk perspektiv
Teorien som har blitt anvendt for å belyse valgt problemstilling er sykdomslære om
hjerteinfarkt. Videre er det blitt beskrevet hjerterehabilitering, røykeslutt, sykepleiers undervisende funksjon, teori og motiverende samtale med empowerment, motivasjon og aktuelt lovverk.
Metode
Litteraturen anvendt i oppgaven er sykepleiefaglig pensumlitteratur, relevant faglitteratur fra
skolens bibliotek og forskningsartikler. Forskningsartiklene er funnet ved artikkelsøk i databasen PubMed, og ifra kjedesøk i gamle bacheloroppgaver, artikler og bøker.
Drøfting
Pasienter takker svært ofte nei til rehabilitering etter hjerteinfarkt, det er derfor viktig at
sykepleieren gjør pasienten til en aktiv deltaker når han deltar. Det er viktig at sykepleieren gir pasienten tilstrekkelig og adekvat undervisning om røykeslutt og skadevirkninger som røyken kan gi, slik at pasienten kan ta positive og riktige valg på vegne av egen helse. Sykepleier kan bruke refleksiv lytting for å finne fram motivasjon hos pasienten til røykeslutt. Forskning om motiverende samtale har vist at det ikke er en overveldende stor andel av pasienter som får tilbud om dette som opprettholder røykeslutt kontra de som ikke får motiverende samtale. Det er dog allikevel en høyere andel som slutter å røyke etter motiverende samtale.
Konklusjon
For at sykepleieren skal motivere pasienten til røykeslutt under motiverende samtale er det
svært viktig at sykepleieren uttrykker empati ovenfor pasienten. Sykepleieren kan bruke refleksiv lytting som et verktøy under motiverende samtale om røykeslutt, og ved å blant annet bruke åpne spørsmål, refleksjoner og bekreftelse. Sykepleieren må vise at hun forstår pasientens opplevelse av seg selv og situasjonen han er i.