Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2018-06-29T08:13:58Z
dc.date.available2018-06-29T08:13:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2503717
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan sykepleier ivareta barnets behov for informasjon når en av foreldrene er kreftsyk? Teoretisk perspektiv: Piaget og Eriksons utviklingsteorier, barnas og foreldrenes opplevelse av sykdommen, kommunikasjon med barn som pårørende, barnas informasjonsbehov, sykepleieteoretisk referanseramme, sykepleiefunksjoner og juridiske rammer. Metode: En litterær tilnærming basert på fag- og forskningslitteratur. Elektroniske litteratursøk i databasene Cinahl og Pubmed. Drøfting: Drøfting av hvordan sykepleier i samtale med foreldrene kan identifisere familiens og barnets behov og veilede og støtte foreldrene med etisk og juridisk rammeverk og et flerkulturelt perspektiv. Videre drøfter jeg hvordan en samtale med hele familien kan bidra til en åpen kommunikasjon i familien om sykdom i lys av teori og rammefaktorer som språkutfordringer og kompetanse. Til slutt drøfter jeg hvordan sykepleier kan etablere et forhold til barnet og støtte og informere barn med utviklingsteori som bakteppe og med rammefaktorer som tid og rom. Konklusjon: Sykepleier kan ved å veilede og støtte foreldrene i sine roller, hjelpe familien til å ha en åpen og god kommunikasjon og ved å gjøre sykehuset til et trygt og hyggelig sted for barn å besøke bidra til å ivareta barns behov for informasjon.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectKreftnb_NO
dc.subjectFamilienb_NO
dc.subjectSykepleier-pasient-relasjonernb_NO
dc.subjectKommunikasjonnb_NO
dc.titleDet barn ikke vet, har de vondt avnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)