Smertelindring av rusmiddelavhengige pasienter: Hvordan kan sykepleier sørge for adekvat smertelindring av rusmiddelavhengige pasienter innlagt på sykehus?
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvordan kan sykepleier sørge for adekvat smertelindring av rusmiddelavhengige pasienter innlagt på sykehus?
Teoretisk perspektiv
Oppgaven tar utgangspunkt i Kari Martinsens omsorgsteori. Det er tre aspekter ved omsorgen: det relasjonelle, det praktiske og det moralske aspektet. Videre er det presentert teoretisk kunnskap om juridiske og etiske føringer, rusmiddelavhengighet og smerter.
Metode
Oppgaven er en litteraturstudie som baserer seg på forskningsartikler og annen relevant faglitteratur. Noe egenerfaring er inkludert i drøftingskapittelet. Forskningsartiklene ble funnet i databasene PubMed, SweMed+ og forskningsarkivet til Sykepleien Forskning. Relevant faglitteratur er hentet fra biblioteket på Lovisenberg diakonale høgskole og søkemotoren Oria, i tillegg til å se på primærlitteraturen som henvises til i litteraturen. Databasen Lovdata er benyttet for å finne relevante lovverk, og Norsk sykepleierforbund sine sider er benyttet for å finne yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere.
Drøfting
I drøftingskapittelet blir problemstillingen drøftet opp mot fag- og forskningslitteratur. Kapittelet er delt inn i fire underkapitler som representerer de ulike områdene litteraturen fremhever: kunnskap, holdninger, kartlegging av smerter og kommunikasjon. De ulike komponentene drøftes opp mot Kari Martinsens omsorgsteori, yrkesetiske retningslinjer, de fire prinsippers etikk og juridiske føringer.
Konklusjon
Litteraturen viser at det er kunnskapsmangler blant sykepleiere når det gjelder smertelindring, smertekartlegging, opioider og rusmiddelavhengige som en pasientgruppe. I tillegg viser forskning at det kan være negative holdninger blant helsepersonell ovenfor rusmiddelavhengige pasienter, og at kunnskap og holdninger påvirker hverandre. Kommunikasjon og pasient-sykepleier-relasjonen er også en viktig komponent i smertebehandlingen. Det er nødvendig med gjensidig tillit for å få til en god behandling. I tillegg er det nødvendig å kartlegge pasientens smerter grundig og regelmessig for å sikre en individuell tilpasset smertebehandling til hver enkelt pasient.