Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2019-08-23T11:21:19Z
dc.date.available2019-08-23T11:21:19Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609966
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleier motivere den rusavhengige til rusfrihet ved bruk av motiverende intervju? Teoretisk perspektiv Relevant faglitteratur som angår rus og avhengighet, motivasjon og endringsprosessen, sykepleierens profesjonsrolle, samt kommunikasjon og relasjon blir presentert. Joyce Travelbee sin teori om menneske-til-menneske forhold er også anvendt. Metode Denne bacheloroppgaven er en litterær oppgave. Forskningsartikler, samt faglitteratur, lovverk og retningslinjer er med på å belyse problemstillingen. Det blir presentert forskningsartikler fra The Cochrane Library, PubMed og MEDLINE. Drøfting Innledningsvis drøftes sykepleierens profesjonsrolle, herunder lover, retningslinjer og funksjonsområder. Effekten av motiverende intervju er også et tema under dette kapittelet, hvor relevant forskning drøftes. Senere settes motiverende intervju opp mot Travelbee sin sykepleieteori, samt hovedprinsippene i motiverende intervju. Her drøftes også en forskningsartikkel om negative holdninger mot rusavhengige. Relasjon, kommunikasjon og brukermedvirkning drøftes mot slutten av kapittelet. Konklusjon Sykepleieren bør sikre en god relasjon og kommunikasjon med pasienten, samt møte pasienten med en ikke-dømmende holdning. Å forsøke å etablere et menneske-til-menneske- forhold er viktig. Hun bør se motiverende intervju i sammenheng med endringsprosessen, og inkludere metodens hovedprinsipper. Det er også viktig å løse opp i ambivalens, og sikre brukermedvirkning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectRusmiddelbrukerenb_NO
dc.subjectMotiverende samtalenb_NO
dc.titleVeien til rusfrihetnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)