Hvordan kan sykepleieren bidra til livsstilsendring hos pasienter med diabetes mellitus type 2 ved hjelp av motiverende intervju for å forebygge senkomplikasjoner?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2611318Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling
Hvordan kan sykepleieren bidra til livsstilsendring hos pasienter med diabetes mellitus type 2 ved hjelp av motiverende intervju for å forebygge senkomplikasjoner?
Teoretisk perspektiv
Problemstillingen belyses gjennom å forklare hva diabetes mellitus type 2 er, forekomst, senkomplikasjoner, og hvordan diabetes type 2 kan behandles og senkomplikasjoner forebygges. Forebyggingen og behandlingen vektlegger livsstilsendring med hovedfokus på kosthold og fysisk aktivitet. Sykepleierens forebyggende funksjon og hjemmesykepleien er også inkludert. Motiverende intervju blir presentert sammen med endringsprosessen. Avslutningsvis presenteres etiske- og juridiske aspekter.
Metode
Denne litteraturstudien baseres på selvvalgt pensumlitteratur fra LDH sitt skolebibliotek, samt fag- og forskningsartikler. Litteraturen belyser problemstillingen, og danner utgangspunkt for videre drøfting. Til sammen har jeg anvendt seks ulike forskningsartikler som ble funnet ved søk i Cinahl og PubMed.
Drøfting
Artikler og relevant teori blir trukket inn for å belyse ulike sider av problemstillingen. Samtaleteknikk, strategier og holdninger fra motiverende intervju blir anvendt for å motivere pasienten til livsstilsendring for å forebygge senkomplikasjoner. Motiverende intervju drøftes i lys av de ulike endringsstadiene. Samtalemetoden viser seg å være mest effektivt når det tilpasses pasientens nåværende ståsted og kunnskapsnivå. Etiske og juridiske aspekter vil også inkluderes. Til slutt drøftes effekten av motiverende intervju.
Konklusjon
Det forebyggende aspektet rettes mot opplæring, kunnskap, motivasjon og en god relasjon mellom pasient og sykepleier. Forskning viser at pasienter ofte lar seg motivere av de ikke- dømmende holdningene i motiverende intervju. Sykepleieren må veilede, gi tilpasset informasjon, og bygge en god relasjon basert på empati, respekt, aksept og samarbeid.