dc.description.abstract | Problemstilling
Hvordan kan sykepleieren hjelpe barnet med å ivareta dets behov for omsorg og trygghet i forbindelse med en smertefull prosedyre?
Teoretisk perspektiv
I teoridelen beskriver jeg barns opplevelse på sykehusinnleggelse, barns utvikling og mestring, kommunikasjon og relasjonsbygging med barn, samt familiesentrert sykepleie. Oppgaven bygger også til dels på Joyce Travelbees teori om mellommenneskelige forhold i sykepleie og Jean Piagets utviklingsteori.
Metode
Dette er en litterær oppgave hvor både teoretisk-, forsknings-, og erfaringsbasert kunnskap er anvendt. Artikkelsøkene er hovedsakelig gjort i Cinahl.
Drøfting
I drøftingskapittelet tar jeg utgangspunkt i å belyse problemstillingen ved hjelp av litteraturen og egne meninger. Drøftingen tar for seg ulike tilnærminger til barnet, og ulike hjelpemidler sykepleieren kan benytte ved en smertefull prosedyre.
Konklusjon
Oppgaven konkluderer med at det å ha kunnskap om barn og deres utvikling er viktig, når en skal tilnærme seg barnet. Sykepleieren bør aktivt jobbe for å skape et tillitsforhold til barnet og etablere en gjensidig relasjon. Det å ta seg tid til å forberede barnet på en prosedyre, kan bidra til at barnet føler en trygghet rundt hva som skal skje og barnet kan oppleve kontroll. For at barnet skal oppleve omsorg og trygghet i forbindelse med en smertefull prosedyre, er det essensielt å tilrettelegge slik at foreldrene får være tilstede og være en samarbeidende part. | nb_NO |