Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2019-08-28T10:31:12Z
dc.date.available2019-08-28T10:31:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2611373
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleieren hjelpe barnet med å ivareta dets behov for omsorg og trygghet i forbindelse med en smertefull prosedyre? Teoretisk perspektiv I teoridelen beskriver jeg barns opplevelse på sykehusinnleggelse, barns utvikling og mestring, kommunikasjon og relasjonsbygging med barn, samt familiesentrert sykepleie. Oppgaven bygger også til dels på Joyce Travelbees teori om mellommenneskelige forhold i sykepleie og Jean Piagets utviklingsteori. Metode Dette er en litterær oppgave hvor både teoretisk-, forsknings-, og erfaringsbasert kunnskap er anvendt. Artikkelsøkene er hovedsakelig gjort i Cinahl. Drøfting I drøftingskapittelet tar jeg utgangspunkt i å belyse problemstillingen ved hjelp av litteraturen og egne meninger. Drøftingen tar for seg ulike tilnærminger til barnet, og ulike hjelpemidler sykepleieren kan benytte ved en smertefull prosedyre. Konklusjon Oppgaven konkluderer med at det å ha kunnskap om barn og deres utvikling er viktig, når en skal tilnærme seg barnet. Sykepleieren bør aktivt jobbe for å skape et tillitsforhold til barnet og etablere en gjensidig relasjon. Det å ta seg tid til å forberede barnet på en prosedyre, kan bidra til at barnet føler en trygghet rundt hva som skal skje og barnet kan oppleve kontroll. For at barnet skal oppleve omsorg og trygghet i forbindelse med en smertefull prosedyre, er det essensielt å tilrettelegge slik at foreldrene får være tilstede og være en samarbeidende part.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectBarnesykepleienb_NO
dc.subjectSmertenb_NO
dc.titleBarn og smertefulle prosedyrernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)