Livmorhalskreft og seksualitet
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvordan kan sykepleier informere og veilede kvinner om seksuelle utfordringer som kan oppstå etter avsluttet kreftbehandling mot livmorhalskreft?
Teoretisk perspektiv
Teorien som er fremmet i oppgaven bygger på sykepleiers kunnskapsgrunnlag, ansvars- og funksjonsområder, lovverk og yrkesetiske retningslinjer. Teorien omhandler livmorhalskreft, kreftbehandling, senkomplikasjoner etter behandling, seksualitet, sykepleierens rolle innenfor seksuell veiledning og pasientveiledning. PLISSIT-modellen trekkes frem som en nyttig kommunikasjonsmodell å ha kjennskap til.
Metode
Oppgaven er strukturert som en litterær oppgave. Det er benyttet både primær- og sekundærlitteratur for å belyse oppgavens problemstilling. Forskningsartiklene som er benyttet er funnet i PubMed og CINAHL. Det teoretiske pensumet og annen litteratur er funnet på biblioteket ved Lovisenberg Diakonale Høgskole, UiO medisinske bibliotek og Deichmanske bibliotek.
Drøfting
Sykepleierens veiledende og undervisende funksjon drøftes ved hjelp av pensumlitteratur, selvvalgt litteratur og forskningsartikler. Hensikten er å belyse hvordan sykepleier på best mulig måte kan veilede og undervise kvinner som møter seksuelle utfordringer etter kreftbehandling og fremme håp, mestring og livsmot. Både kompetanse, relasjonsbygging, personsentrert omsorg, lovverk, etikk, kommunikasjonsferdigheter og PLISSIT-modellen drøftes for å belyse problemstillingen. Drøftingen fremmer også gap mellom teori og praksis da kreftrammede kvinner etterlyser tilstrekkelig informasjon innenfor feltet.
Konklusjon
Mange kvinner etterlyser tilstrekkelig informasjon om seksuelle problemer som kan oppstå etter endt kreftbehandling, derfor bør sykepleier etterstrebe å fremme samtaleemnet i møte med pasientene. Sykepleier har et ansvar for å informere pasientene om sykdommen, herunder mulige risikoer og bivirkninger sykdom og behandling kan ha for pasientens seksualliv. Informasjonen skal også omhandle undervisning i bruk av hjelpemidler som kan forebygge eller bedre senkomplikasjoner. Sammen med kommunikasjons-, relasjons-, og veiledningskompetanse, er PLISSIT-modellen en nyttig kommunikasjonsmodell å ha kjennskap til da modellen letter kommunikasjonen om seksualitet og åpner opp for seksuell rådgivning og behandling.