Sykepleie til unge kvinner med Anorexia nervosa
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
«På hvilken måte kan sykepleier etablere en terapeutisk relasjon til unge kvinner med anorexia nervosa, frivillig innlagt på døgnbemannet institusjon?».
Teoretisk perspektiv
I teoridelen presenteres teori om Anorexia nervosa og hvilken rolle sykepleier har i behandlingsforløpet. Videre presenteres teori om terapeutisk relasjon av Travelbee oghvordan sykepleier kan bruke seg selv terapeutisk i møte med pasientgruppen. Deretter redegjøres det for kommunikasjon og den unge voksnes utviklingspsykologi, samt aktuelt lovverk, forskrifter og retningslinjer.
Metode
Bachelor oppgaven er en litterær oppgave som bygger på allerede eksisterende fag- og forskningslitteratur. For å belyse problemstillingen er relevant pensum-, fag- og forskningslitteratur inkludert, tillegg til aktuelt lovverk og retningslinjer. Det er blitt valgt ut fem vitenskapelige artikler av kvalitativ forskning for å belyse problemstillingen. Artikkelsøkene ble gjort i databasene CINAHL og PubMed. Inkludert faglitteratur er funnet via skolens bibliotek.
Drøfting
I denne litterære oppgaven drøftes problemstillingen med utgangspunkt i sykepleierens behandlende funksjon ovenfor unge kvinner med Anorexia nervosa, og hvordan sykepleier kan etablere en terapeutisk relasjon til pasientgruppen. Travelbee´s teori er gjennomgående i oppgaven og diskuteres opp imot funn gjort i forskningslitteratur. Det er særlig fem områder som diskuteres; (1) Å se personen bak diagnosen; (2) Bruke seg selv terapeutisk; (3) Kunnskap; (4) Respekt; og (5) Kommunikasjon.
Konklusjon
En god relasjon mellom sykepleier og pasient er en avgjørende faktor for at unge kvinner med Anorexia nervosa skal føle seg trygge og ivaretatt. Det er flere sentrale faktorer som påvirker relasjonen mellom sykepleier og pasienten. Hovedfunnene utgjør å se personene bak diagnosen, at sykepleier innehar kunnskap om Anorexia nervosa, respekt og brukermedvirkning, gjensidig tillit og gode kommunikasjonsferdigheter.