Veiledning til pasienter med epilepsi for å fremme mestring
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
«Hvordan kan sykepleier gjennom veiledning basert på den didaktiske relasjonsmodellen
fremme mestring av anfallssituasjonen hos pasienter med epilepsi?»
Teoretisk kunnskapsgrunnlag
Kapittelet tar først for seg epilepsi og relevante aspekter knyttet til sykdommen. Videre
beskrives sykepleierens veiledende rolle, samt juridiske og etiske føringer for
sykepleieutøvelsen. Avslutningsvis presenteres den didaktiske relasjonsmodellen som
rammeverk for veiledningen, og mestring i lys av Benner og Wrubels beskrivelse.
Metode
Kapittelet beskriver den litterære oppgavens metode, som bygger på allerede eksisterende
kunnskap for å belyse problemstillingen. Deretter beskrives valg av faglitteratur og
fremgangsmåten for litteratursøket. De fem aktuelle forskningsartiklene som er anvendt i
oppgaven er innhentet gjennom litteratursøk i databasene Cinahl og PubMed, og så med sine
funn presentert i en artikkelmatrise. Kapittelet avsluttes med at oppgavens anvendte fag- og
forskningslitteratur kritisk vurderes, samt oppgavens etiske overveielser presiseres.
Diskusjon
I diskusjonskapittelet blir problemstillingen belyst med presentert teori og forskningsfunn.
Diskusjonen systematiseres med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellens seks ulike
elementer. Det diskuteres hvordan sykepleier gjennom veiledning om anfallsfremkallende
faktorer, basert på den didaktiske relasjonsmodellen, kan fremme mestring av
anfallssituasjonen hos unge voksne pasienter med epilepsi.
Avslutning
Avslutningen løfter frem de viktigste momentene fra diskusjonskapittelet. Funnene
fremhever sykepleiers viktige veiledende funksjon for å fremme mestring hos pasienter med
epilepsi. Ved at sykepleier planlegger, gjennomfører og vurderer veiledningens mål, innhold
og arbeidsmetode basert på pasientens forutsetninger for læring og mestring, situasjonens
rammefaktorer, samt veiledningens evaluering, kan pasientens læring fremmes og kunnskap
økes. Gjennom økt kunnskap om anfallsfremkallende faktorer kan den unge voksne oppleve
at anfallssituasjonen blir til noe håndterlig og tolkbart. Slik kan den individuelle pasienten, på
ulike måter, mestre egen anfallssituasjon.