• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Veiledning til pasienter med epilepsi for å fremme mestring

Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
136.pdf (869.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2673392
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i sykepleie [545]
Abstract
Problemstilling

«Hvordan kan sykepleier gjennom veiledning basert på den didaktiske relasjonsmodellen

fremme mestring av anfallssituasjonen hos pasienter med epilepsi?»

Teoretisk kunnskapsgrunnlag

Kapittelet tar først for seg epilepsi og relevante aspekter knyttet til sykdommen. Videre

beskrives sykepleierens veiledende rolle, samt juridiske og etiske føringer for

sykepleieutøvelsen. Avslutningsvis presenteres den didaktiske relasjonsmodellen som

rammeverk for veiledningen, og mestring i lys av Benner og Wrubels beskrivelse.

Metode

Kapittelet beskriver den litterære oppgavens metode, som bygger på allerede eksisterende

kunnskap for å belyse problemstillingen. Deretter beskrives valg av faglitteratur og

fremgangsmåten for litteratursøket. De fem aktuelle forskningsartiklene som er anvendt i

oppgaven er innhentet gjennom litteratursøk i databasene Cinahl og PubMed, og så med sine

funn presentert i en artikkelmatrise. Kapittelet avsluttes med at oppgavens anvendte fag- og

forskningslitteratur kritisk vurderes, samt oppgavens etiske overveielser presiseres.

Diskusjon

I diskusjonskapittelet blir problemstillingen belyst med presentert teori og forskningsfunn.

Diskusjonen systematiseres med utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellens seks ulike

elementer. Det diskuteres hvordan sykepleier gjennom veiledning om anfallsfremkallende

faktorer, basert på den didaktiske relasjonsmodellen, kan fremme mestring av

anfallssituasjonen hos unge voksne pasienter med epilepsi.

Avslutning

Avslutningen løfter frem de viktigste momentene fra diskusjonskapittelet. Funnene

fremhever sykepleiers viktige veiledende funksjon for å fremme mestring hos pasienter med

epilepsi. Ved at sykepleier planlegger, gjennomfører og vurderer veiledningens mål, innhold

og arbeidsmetode basert på pasientens forutsetninger for læring og mestring, situasjonens

rammefaktorer, samt veiledningens evaluering, kan pasientens læring fremmes og kunnskap

økes. Gjennom økt kunnskap om anfallsfremkallende faktorer kan den unge voksne oppleve

at anfallssituasjonen blir til noe håndterlig og tolkbart. Slik kan den individuelle pasienten, på

ulike måter, mestre egen anfallssituasjon.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit