Veiledning av pasienter etter gjennomgått hjerteinfarkt
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling:
På hvilken måte kan sykepleier på sengepost gjennom helseveiledning bidra til økt sykdomsmestring hos pasienter etter gjennomgått hjerteinfarkt?
Teoretisk perspektiv
Oppgavens teoretiske perspektiv tar utgangspunkt i patofysiologi, risikofaktorer og behandling av hjerteinfarkt. Det vil også trekkes inn psykososiale reaksjoner, mestring og empowerment. Helseveiledning, personsentrert sykepleie og helseinformasjonforståelse belyses videre. Den didaktiske relasjonsmodellen presenteres som et sykepleiefaglig verktøy som kan anvendes i forbindelse med helseveiledning, med bakgrunn i sykepleierens undervisende og veiledende funksjon. Til slutt vil relevante juridiske og etiske aspekter beskrives.
Metode
En litterær oppgave med litteratursøk som metode. Her er det brukt relevant fag- og forskningslitteratur. Forskningslitteraturen er funnet gjennom søk i databaser med bruk av relevante søkeord og avgrensinger. Det er også brukt kjedesøk.
Drøfting
Oppgavens diskusjonsdel vil ta utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen. Her vil de teoretiske perspektivene rundt hjerteinfarkt og behovet for veiledning i etterkant trekkes inn. I tillegg vil det belyses hvordan psykososiale reaksjoner kan spille inn på helseveiledningen. Videre diskuteres det hva som vil kunne hemme og fremme veiledningen. Dette settes opp mot hvordan sykepleieryrkets rammeverk påvirker sykepleierens evne til å gi tilstrekkelig veiledning for å nå tilsiktet hensikt; å øke pasientens sykdomsmestring.
Konklusjon
Tilstrekkelig veiledning er en sentral del av det å fremme mestring hos pasienten etter gjennomgått hjerteinfarkt. For at veiledningen skal være vellykket krever det god planlegging og hensyn til flere faktorer. Dette kan være utfordrende å gjennomføre på en hektisk sengepost. Derfor vil polikliniske helsetjenester har et bedre utgangspunkt for å drive med helseveiledning. Allikevel har sykepleier på sengepost en viktig rolle i å starte mestringsprosessen og motivere pasientene til å delta på polikliniske tjenester for å øke sin mestring yttligere.