Motiverende intervju som støtte til livsstilsendringer ved diabetes mellitus type 2
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvilke erfaringer har brukere med diabetes mellitus type 2 med motiverende intervju som et
verktøy til å oppnå livsstilsendring ved frisklivssentral?
Teoretisk perspektiv
Teori om diabetes mellitus og livsstilsendringer vil først presenteres, etterfulgt av
sykepleierens helsefremmende- og forebyggende funksjon, kommunikasjon som fremmer
motivasjon, motiverende intervju og teori om frisklivssentralen. Avslutningsvis vil jeg
presentere etiske- og juridiske aspekter.
Metode
Oppgaven er en litterær oppgave som inkluderer fire kvalitative forskningsartikler.
Drøfting
På bakgrunn av brukernes erfaringer vil jeg drøfte deres opplevelser med brukermedvirkning
og motivasjon til livsstilsendringer gjennom motiverende intervju. Til slutt drøfter jeg om
frisklivssentralen er en egnet plattform for helsefremming.
Konklusjon
Brukernes erfaringer viser til at motiverende intervju kan bidra til å fremme
brukermedvirkning i samtaler om livsstilsendringer. Imidlertid kan det tyde på at sykepleiers
kompetanse i å anvende metoden kan påvirke deres opplevelser. Flere av brukerne i studiene
beskrev at de følte seg sett og hørt, noe som fremmet motivasjon til å gjøre livsstilsendringer.
Frisklivssentralen kan være en gunstig arena for helsefremming. At brukerne følges opp i en
tid etter livsstilsendringer er et gjennomgående funn i artiklene. To av studiene inkluderer
derimot brukere med diabetes mellitus type 2 som en del av et større utvalg. Det er ikke
sikkert at erfaringene med motiverende intervju som verktøy til livsstilsendringer er lik på
tvers av deres helsemessige utfordringer, men dette fremkommer ikke i studiene. Mer
forskning på brukere av helsetjenesters erfaringer med motiverende intervju kan bidra til å
fremme kunnskap hos sykepleiere om hvordan vi kan støtte brukere med diabetes mellitus
type 2 til livsstilsendringer.