• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Helseveiledning på sengepost etter gjennomgått hjerteinfarkt

Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
352.pdf (444.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2759336
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i sykepleie [545]
Abstract
Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier på sengepost gjennom helseveiledning, fremme god egenomsorg hos pasienter med gjennomgått hjerteinfarkt?»

Teoretisk kunnskapsgrunnlag:

Teorien omfatter patofysiologi, symptomer, diagnostikk, behandling, prognose og risikofaktorer ved et hjerteinfarkt, samt psykososiale reaksjoner som kan oppstå i etterkant. Videre følger et sykepleiefaglig rammeverk som inkluderer sykepleierens undervisende- og veiledende funksjon, juridiske- og etiske rammer, samt Dorothea Orems egenomsorgsteori. Det redegjøres for helseveiledning og endringsarbeid med den didaktiske relasjonsmodellen som sykepleiefaglig verktøy. Avslutningsvis forklares begrepene brukermedvirkning, empowerment og personsentrert sykepleie.

Metode:

Litteraturstudie der eksisterende fag- og forskningslitteratur er anvendt for å belyse og besvare problemstillingen. Søkene etter forskningsartikler er gjort i databasene Cinahl og PubMed. Faglitteratur er funnet ved søk i søkemotoren Oria, og ved høgskolebiblioteket. Det er i tillegg gjort kjedesøk.

Diskusjon:

Problemstillingen drøftes og besvares i lys av presentert teori og forskningsfunn. Det gis forslag til hvordan sykepleieren, ved å ta utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellens seks elementer, kan veilede hjerteinfarktpasienten til ivaretakelse av god egenomsorg etter utskrivelse. Samtidig belyses forhold ved en sengepost som utfordrer helseveiledningen, slik som tidsperspektivet, sykehusomgivelser- og kontekst, pasientens mottakelighet for informasjon og sykepleierens veiledningskompetanse.

Konklusjon:

Gjennom anvendelse av den didaktiske relasjonsmodellen og Orems støttende- og undervisende sykepleiesystem, kan sykepleieren tilrettelegge for en personsentrert pedagogisk tilnærming. Slik vil helseveiledningen individualiseres, og brukermedvirkning og empowerment fremmes. Dette bidrar til at pasienten får bedre utbytte av helseveiledningen, og kan tilegne seg kunnskap til å ivareta god egenomsorg etter utskrivelse. Samtidig utfordrer tidsperspektivet helseveiledningen og pasientens mottakelighet for informasjon. Å informere om hvor pasienten kan søke mer informasjon og veiledning etter utskrivelse, bør derfor inngå i helseveiledningen. Dette kan innebære kontakt med interesse- og pasientorganisasjoner, samt deltakelse i hjerterehabiliteringsprogram gjennom polikliniske- eller kommunale tilbud.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit