Barrierer til personsentrert og helhetlig sykepleie
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling: Hvilke barrierer kan utfordre en personsentrert og helhetlig sykepleie i møte med pasienter med alkoholisk levercirrhose?
Teoretisk perspektiv: Oppgavens teoretiske kunnskapsgrunnlag tar utgangspunkt i faglitteratur omhandlende alkoholisk levercirrhose, helsehjelp til pasienter med ruslidelser og personsentrert og helhetlig sykepleie, samt Joyce Travelbees sykepleieteori. Videre anvendes litteratur om de relevante sykepleiefaglige rammene, herunder helsepolitiske føringer, yrkesetikk, lovverk og funksjonsområde.
Metode: Bacheloroppgaven er en litterær oppgave hvor litteratursøk er benyttet som metode. Det benyttes relevant fag- og forskningslitteratur i forsøket på å besvare problemstillingen. Systematiske litteratursøk ble gjort i CINHAL og PubMed og de fire inkluderte forskningsartiklene presenteres i en artikkelmatrise.
Diskusjon: Travelbees fire faser i menneske-til-menneske-forholdet benyttes som rammeverk for kapitlet. De fire fasene forsøkes å settes opp mot relevante funn fra forskningslitteraturen og fagkunnskapen. Det forsøkes å tydeliggjøre artiklenes funn som barrierer til en personsentrert og helhetlig sykepleieutøvelse.
Oppsummering/Konklusjon: Det finnes flere barrierer til en personsentrert og helhetlig sykepleie og i denne oppgaven er det spesielt sett nærmere på stigmatiserende og negative holdninger, manglende engasjement, interesse og kunnskap, samt kontekstuelle faktorer. Det problematiseres å fastholde ved et førsteinntrykk på bakgrunn av negative og forutinntatte holdninger og det å være ubevisst sine holdninger som sykepleier. Deretter legges det frem at negative og stigmatiserende holdninger kan kompromittere pasientens autonomi og medbestemmelse, i tillegg til at sykepleier må bryte med stereotyper og kategorier ovenfor pasientene. Det trekkes også fram manglende engasjement, interesse og empati som barrierer. Ved å bryte barrierene kan sykepleier oppnå det Travelbee kaller gjensidig kontakt og forståelse, som kan ansees som et uttrykk for en personsentrert og helhetlig sykepleie.