Sykepleiers veiledende funksjon i møte med pasienter med nydiagnostisert diabetes type 2
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling: Hvilken kompetanse bør sykepleier ha for å motivere til kostholdsendringer hos pasienter med diabetes type 2, ved bruk av motiverende intervju?
Teoretisk perspektiv: Teorien innledes med en gjennomgang av diabetes type 2, kjennetegn ved nydiagnostisert diabetes type 2 og kostholds anbefalinger. Videre presenteres sykepleiers veiledende rolle, etterfulgt av juridiske og etiske rammer. Deretter forklares Orems modell og hennes teorier om egenomsorg, egenomsorgssvikt og sykepleiesystemet. Samtalemetoden motiverende intervju blir også presentert, herunder med fokus på holdningssett, kommunikasjon, og forhold som kan skape motstand til endring. Avslutningsvis presenteres endringsprosessens fem stadier.
Metode: I henhold til høgskolens retningslinjer er bacheloroppgaven en litterær oppgave. Dette innebærer at problemstillingen besvares på bakgrunn av eksiterende og selvvalgt fag- og forskningslitteratur. Det er i følgende oppgave anvendt fire forskningsartikler med kvalitativ metode. Søk etter forskningsartikler er foretatt i databasene CINAHL og PubMed, og resultatene presenteres en artikkelmatrise.
Drøfting: Innledningsvis drøftes hvilken kompetanse sykepleier må besitte for anvendelse av motiverende intervju på de fem ulike stadiene i endringsprosessen. Dette knyttes opp mot Orems modell, særlig hennes teori om det støttende/undervisende sykepleiesystemet. Avslutningsvis diskuteres sykepleiers og pasients erfaring ved praktisk anvendelse av motiverende intervju.
Konklusjon: Veiledning til motivasjon vil kreve en allsidig sykepleiefaglig kompetanse, hvor sykepleiers faglige ekspertise supplementeres med tilstrekkelig pedagogisk kompetanse. Oppgaven identifiserer et behov for kompetanse til å håndtere motstand, møte pasienten på ulike stadier i endringsprosessen, samt hvordan motivere til endring gjennom aktiv anvendelse av prinsipper for motiverende intervju. Her må sykepleier tilby individtilpasset veiledning i form av undervisning og støtte. Forskning tilsier god effekt av motiverende intervju, likevel vil det kreve tilstrekkelig opplæring av sykepleier for tilfredsstillende veiledning.