For barnets beste må du tørre å tenke det verste
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvilke erfaringer har sykepleiere med å observere og vurdere tegn til fysisk mishandling av barn på sykehus?
Teoretisk perspektiv
I teorien presenteres faglitteratur som anses nødvendig for å kunne besvare problemstillingen for oppgaven. Det innebærer teori om kliniske tegn og andre tegn på fysisk barnemishandling. Videre introduseres Florence Nightingale sin sykepleieteori etterfulgt av barns tilknytningsmønster. Teoridelen avsluttes med aktuelt lovverk, yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere og etiske og moralske dilemmaer som ofte kan forekomme i arbeid med barn som mulig utsettes for fysisk mishandling.
Metode
Denne bacheloroppgaven er en litterær oppgave som tar for seg fire forskningsartikler og faglitteratur i et forsøk på å besvare problemstillingen. Metodekapitlet gir en detaljert beskrivelse av fremgangsmåten for både litteratursøk, søkestrategi og kildekritikk. Litteratursøk er foretatt i databasen CINAHL.
Drøfting
Problemstillingen drøftes på bakgrunn av presentert teori, fag- og forskningslitteratur. Sykepleierens behandlende funksjon og observasjoner av barnet og omsorgspersonens atferd drøftes. Videre drøftes sykepleierens emosjonelle utfordringer i arbeid med barn som mulig utsettes for fysisk mishandling. Rammer på arbeidsstedet kan påvirke sykepleierens evne til å identifisere og rapportere inn mistanke om fysisk mishandling og det drøftes hvilke konsekvenser dette kan medføre. Avslutningsvis drøftes sykepleieres etiske og moralske utfordringer i arbeid med barn som mulig utsettes for fysisk mishandling.
Konklusjon
Hovedfunnene viser at sykepleiere mangler kompetanse og kunnskap om fysisk mishandling og hvordan håndtere slike situasjoner. Det kan medføre utfordringer ved å mistenke og avdekke fysisk mishandling av barn. Organisasjonskultur, emosjonelt ubehag og moralske dilemmaer er også noen av sykepleiernes erfaringer i dette arbeidet. Sykepleierne erfarer usikkerhet og føler seg utilstrekkelig i arbeidet. Sannsynligvis er dette årsaken til at deltakerne i alle forskningsartiklene etterspør mer og bedre opplæring samt bedre prosedyrer.