Hvorfor ser vi det ikke?
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvilke barrierer hindrer sykepleier i å identifisere mishandling av barn ved legevakt?
Teoretisk perspektiv
I oppgavens teorikapittel presenteres kunnskapsgrunnlaget som diskusjonen baserer seg på. Først omtales tegn og symptomer på mishandling, deretter de sykepleiefaglige rammene som vil gjelde innenfor konteksten legevakt. Sykepleieres juridiske og yrkesetiske ansvar med basis i lovverk og yrkesetiske retningslinjer for sykepleier blir også presentert. Deretter omtales sykepleiers forebyggende funksjon og modellen for kunnskapsbasert praksis.
Metode
Oppgaven er en litterær oppgave. Det er blitt innhentet relevant forskningslitteratur fra databasene PubMed og CINAHL, basert på en kombinasjon av søkeord syntetisert fra vedlagt PICO-skjema. Metodekapittelet presenterer fremgangsm te for søkene, samt begrunnelse for valg av faglitteratur og kildekritikk. Inklusjons- og eksklusjonskriterier begrunnes også.
Diskusjon
I diskusjonskapittelet drøftes utvalgt forskningslitteratur opp mot relevant teori for å besvare problemstillingen. Kapittelet tar for seg tre hovedbarrierer som hindrer sykepleiers identifisering av mishandling mot barn; manglende kunnskap, holdninger og personlige egenskaper og legevakt som arbeidsarena.
Konklusjon
Det er mange ulike barrierer som hindrer sykepleier i å identifisere og rapportere ved mistanke om barnemishandling. Sykepleiere mangler kunnskap om blant annet ansvar og plikter, samt tegn og symptomer. Holdninger til foreldrene, barnevernet og rapportering påvirker også sykepleiers evne til identifisere. Legevakten som arbeidsarena gir utfordringer i form av tidspress, stor arbeidsmengde og mangel på retningslinjer og prosedyrer.