Seksuell helse etter allogen stamcelletransplantasjon
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvordan kan undervisning og veiledning om seksualitet bidra til å fremme seksuell helse hos pasienter som har gjennomgått allogen stamcelletransplantasjon?
Teoretisk perspektiv
I denne delen av oppgaven presenterer vi teori om seksualitet og seksuell helse, og hvordan cytostatikabehandling og allogen stamcelletransplantasjon påvirker dette. Videre vil vi introdusere den didaktiske relasjonsmodellen og profesjonelle kommunikasjonsferdigheter som en del av sykepleierens undervisende og veiledende funksjon. Deretter belyser vi relevante lovverk og yrkesetiske retningslinjer som bidrar til juridisk og etisk ivaretakelse av pasienten. Til slutt introduserer vi sykepleieteoretikeren Joyce Travelbee og hennes teori om mellommenneskelige aspekter.
Metode
Bacheloroppgaven er en litteraturstudie, som vil si at den baserer seg på gjeldende og eksisterende fag- og forskningslitteratur. Vi har valgt fire artikler, med både kvalitative og kvantitative funn, for å besvare problemstillingen. Artikkelsøket ble gjennomført i databasen CINAHL, og alle artiklene var fagfellevurdert. Artiklene presenteres i en artikkelmatrise.
Diskusjon
Diskusjonsdelen tar utgangspunkt i hvordan sykepleieren kan bruke den didaktiske relasjonsmodellen i undervisningen og veiledningen om seksualitet hos pasienter som har gjennomgått allogen stamcelletransplantasjon. Herunder vil vi diskutere de seks ulike punktene i modellen. Før vi tar utgangspunkt i den didaktiske relasjonsmodellen, har vi valgt å diskutere hvilke barrierer sykepleieren kan møte knyttet til temaet seksualitet. Vi skal også diskutere hvilke tidligere erfaringer sykepleiere og pasienter har med undervisning og veiledning om seksualitet.
Konklusjon
Pasienter som har gjennomgått ASCT opplever store utfordringer knyttet til seksualitet i ettertid, og de har behov for undervisning og veiledning for å mestre disse utfordringene. Sykepleierens undervisende og veiledende funksjon blir viktig i dette arbeidet, og gjennom den didaktiske relasjonsmodellen kan sykepleieren tilrettelegge undervisningen og veiledningen for den enkelte pasient. Pasientens individuelle behov, ønsker og mål bør danne grunnlaget for undervisningen og veiledningen om seksualitet hos denne pasientgruppen.