Hvilke ikke-medikamentelle metoder kan sykepleier anvende for å lindre smerte hos barn mellom 6-12 år ved nålrelaterte prosedyrer på sykehus?
Abstract
Problemstilling
Hvilke ikke-medikamentelle metoder kan sykepleier anvende for å lindre smerte hos barn mellom 6-12 år ved nålrelaterte prosedyrer på sykehus?
Teoretisk perspektiv
Oppgaven tar for seg teori om barnets smertefysiologi og smertevurdering, barn på sykehus og prosedyrer på sykehus. Videre er det innhentet teori om avledning og distraksjon som ikke-medikamentell metode, barnets kognitive og psykososiale utvikling, da også teori om teoretikeren Jean Piaget, lovverk og ulike sykepleiefaglige rammer.
Metode
Oppgaven er en litterær oppgave som baserer seg på allerede eksisterende forskning og faglitteratur. Det er anvendt både pensumlitteratur, selvvalgt litteratur, forskning og lovverk. De fire inkluderte hovedartiklene er funnet i CINHAL med søkeord som er relevante for problemstillingen.
Drøfting
Det ses på hvordan avledning og distraksjon er fungerende i forhold til barnets kognitive funksjon og alder, samt hvilke ikke-medikamentelle metoder sykepleier kan anvende for å best lindre barnets smerte. Allerede presentert forskning og teori ses i lys av hverandre, og problemstillingen skal forsøkes besvart.
Konklusjon
Sykepleier kan anvende distraksjonskort som en avledningsteknikk for på best mulig måte lindre barnets smerte. Både musikk og videospill som metode blir for passive teknikker for barnet, da de ikke får ta en like stor deltagende del som ved bruk av distraksjonskort. Ytterligere forskning som tar for seg både distraksjonskort, musikk og videospill i samme studie er nødvendig for å sammenligne deres smertelindrende effekt.