Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2022-08-29T08:41:47Z
dc.date.available2022-08-29T08:41:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014041
dc.description.abstractProblemstilling Hvilken betydning har sykepleierens kunnskap i håndteringen av dysfagi? Teoretisk perspektiv I teorikapittelet definerer vi dysfagi som et pasientfenomen og diagnose. Vi har brukt yrkesetiske retningslinjer, sykepleieprosessen og Virginia Hendersons teori som utgangspunkt for vårt sykepleieteoriske perspektiv. Metode Denne bacheloroppgaven er en litterær oppgave som tar utgangspunkt i 6 forskningsartikler og annen eksisterende faglitteratur for å besvare problemstillingen. Vi har søkt etter forskningsartikler i databasene CINAHL og PubMed. Drøfting Vi drøfter verdien av innføringen av screeningverktøy opp mot dysfagi som sykepleiepensum og spør oss hva dysfagihåndtering bør innebære for å imøtekomme disse pasientenes behov. Vi tar for oss hvordan dysfagihåndtering kan se ut i henhold til VIPS-modellen og en protokoll fra en av våre forskningsartikler, betydningen av sykepleieintervensjoner ved aspirasjonsfare og diskuterer hvorfor dysfagikunnskap bør eksistere på mange flere avdelinger enn der man finner de i akuttfasen etter hjerneslag. Konklusjon Dysfagihåndtering berører mange viktige sykepleieroppgaver, men likevel er behandlingen og oppfølgingen av personer med dysfagi er mangelfull. Årsaken er at dysfagikompetansen er for lav blant sykepleiere. Konsekvensene av dette er alvorlige komplikasjoner som aspirasjonspneumoni, og redusert livskvalitet hos de med vedvarende dysfagi. Vi foreslår en standardisert bruk av dysfagiscreeningsverktøy i møte med eldre pasienter og at teori om dysfagi inkluderes i sykepleierpensum.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectSvelgevanskeren_US
dc.titleVerdien av sykepleierkunnskap i håndteringen av dysfagien_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel